Hvis en Kattegatbro kan finansieres af brugerbetaling, vil regeringen bruge 60 millioner på forundersøgelse.
Regeringen vil sætte 60 millioner kroner af til en forundersøgelse af mulighederne for en fast forbindelse over Kattegat. Det oplyser Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Pengene er en del af regeringens finanslovsudspil. De skal sættes af allerede nu, selv om det fortsat er usikkert, om projektet nogensinde kommer så langt.
- Potentialet ved en fast Kattegatforbindelse er enormt, og hvis beregningerne bekræfter, at det kan realiseres ved brugerbetaling, er det oplagt at gå videre med en egentlig forundersøgelse hurtigst muligt, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA).
- Derfor er jeg glad for, at vi vil afsætte penge til en forundersøgelse allerede fra 2019, hvis screeningen altså viser, at det giver mening at arbejde videre med projektet, siger han.
En forundersøgelse er en forudsætning for, at politikerne kan træffe en endelig beslutning om at bygge en fast forbindelse over Kattegat.
Ifølge transportministeren afventer man altså fortsat en screening med nye beregninger på, om en bro eller tunnel kan finansieres af brugerne og altså uden brug af skattekroner. Svaret kommer formentligt i oktober.
En fast forbindelse over Kattegat skal forbinde Østjylland og Sjælland og har været til debat i flere år. Den står højt på ønskelisten for en række erhvervsfolk og borgmestre. Transportministeren fremhæver også de store fordele ved en fast forbindelse.
- Det er en investering i vores infrastruktur, som vil gøre livet bedre og lettere for rigtig mange mennesker, der krydser landsdelene i Danmark. Man vil kunne spare over en times transport, hvis man for eksempel kører mellem København og Aarhus.
- Det er også derfor, at vores foreløbige tal viser, at dem, der kører over i bil, er villige til at betale de omkring 240 kroner, det vil koste at finansiere selve forbindelsen, siger han.
Tidligere i år fremlagde transportministeren en foreløbig beregning, som viste, at en ren bilbro kan laves for 58 milliarder kroner, finansieret af brugerne.
En forbindelse til både biler og tog vil derimod komme til at koste 124 milliarder kroner og vil kræve et statstilskud på 42 milliarder kroner.
- På baggrund af de foreløbige beregninger ser bilbroen meget realistisk ud, mens den kombinerede ikke ser realistisk ud, siger ministeren.
Den igangværende undersøgelse skal dog se på begge muligheder. Resultatet skal danne grundlag for, om en egentlig forundersøgelse kan sættes i gang.
- Hvis det sker, så er det, at det bliver meget seriøst, siger ministeren.