Her er hovedpunkterne i regeringens udspil for kommende anlæg på Lolland-Falster.
I regeringens udspil for den fremtidige infrastrukturplan for Danmark, er der ikke de store løsninger på vej til Lolland-Falster.
Hurtigere byggeri af skinner
Fremrykning af jernbaneanlæg til Femern Bælt-forbindelsen: Fremrykning af anden etape (Nykøbing Falster-Holeby) af jernbaneanlæggene til den kommende Femern Bælt-forbindelse til 2022, så anlægsarbejdet på strækningen Nykøbing Falster-Holeby igangsættes i umiddelbar forlængelse af det igangværende arbejde på strækningen Ringsted-Nykøbing Falster. Det vil ifølge regeringen betyde en samlet besparelse på knap 170 millioner kroner. I anlægsarbejdet er også en ny station ved Holeby (Eller rettere mellem Holeby og Rødby).
Udvielse af Rute 9 ved Nørreballe
Der er behov for en udvidelse for at lette den nuværende trafik og dæmme op for trængslen ved Nørreballe. Udvidelsen vil desuden fremtidssikre vejforbindelsen mod den yderligere mængde trafik, man forventer med anlægget af Femern Bælt-forbindelsen, skriver regeringen i oplægget.
Der skal igangsættes en VVM-undersøgelse af en forlægning af ruten, så det på sigt bliver muligt at aflaste trafikken omkring Nørreballe. Det vil sige en omfartsvej uden om Nørreballe. Der bliver afsat en ramme på cirka 300 millioner kroner til at gennemføre dette projektet. I øvrigt samme projekt som den tidligere blå regering fremlagde.
Billig løsning på landevejen nord for Nykøbing
Ombygning af tilslutningsanlæg på E55; Nykøbing Falster – Sydmotorvejen (cirka 50 millioner kroner). Beløbet dækker over ombygning af tre kryds; ombygning af kryds ved Skovalléen/Gaabensvej til rundkørsel, forbedring af kryds ved E55/Nordensvej/Holmen samt ombygning af kryds ved E55/Eskilstrup Vestergade til rundkørsel. Dermed er der ikke lagt op til en udvidelse af landevejen.
Kigger man generelt på de aktiviteter, som kan komme i spil på Lolland-Falster, hvis regeringen får resten af Folketinget til at nikke ja til sit udspil, som er blevet præsenteret torsdag, så er der ikke de store investeringer på vej til Lolland-Falster, udover de, som allerede er planlagt i forbindelse med udvidelse af jernbane i forbindelse med byggeriet af Femernforbindelsen.
Foruden de ovennævnte projekter vil regeringen afsætte puljer, som kan søges til cykelstier. Her nævnes det i oplægget, at der er ønske om bedre forhold for cyklister mellem Maribo og Tårs og mellem Væggerløse og Gedser.
Der også i oplægget nævnt opsættelse af ladestander til elbiler - 12 i Rødbyhavn og to i Gedser.
Regeringen nævner også Nørre Alslev Station som et mål for en opgradering, der skal gøre den mere tryg at færdes på.
Og endelig vil regeringen arbejde aktivt for at bevare elementfabrikken i Rødbyhavn.
Det vil fastholde lokale arbejdspladser på Lolland samtidig med, at tunnelelementfabrikken kan bidrage til at billiggøre kommende infrastrukturprojekter, da der ikke vil være behov for at etablere nye produktionsfaciliteter til projekterne, skriver regeringen.
Der er i oplægget ikke skrevet noget om et fremskudt færgeleje ved Tårs.