Rapport: Målene med strukturændringen på skole- og dagtilbudsområdet er i en lang række tilfælde ikke nået.
LOLLAND Den kun to år gamle skole- og dagtilbudsstruktur i Lolland Kommune får en hård medfart i en evalueringsrapport, som Epinion har udarbejdet for Lolland Kommune.
Som omtalt i torsdagens Folketidende havde alle skoleafdelinger i kommunen i begyndelsen af 2018, ifølge Kasper Roug (S), formand for børne- og skoleudvalget, vanskeligt ved at overholde lovgivningen for timetal i almenundervisningen, hvilket fik børne- og skoleudvalget til at godkende et merforbrug på skoleområdet og samtidig lave om på ressourcetildelingen til de enkelte skole-afdelinger.
Børne- og skoleudvalget valgte at få igangsat en større undersøgelse af skolestrukturen på baggrund af ovenstående.
Mål ikke nået
I rapporten, som Epinion nu har lavet for kommunen, konkluderes det, at målene med strukturændringen i en lang række tilfælde ikke er nået.
Det gælder blandt andet bedre faglige miljøer på især de mindre afdelinger. Det er en generel oplevelse blandt afdelingslederne, at strukturen ikke giver rum til pædagogisk ledelse, som man ønsker.
Det er tilfældet særligt i de mindre afdelinger, hvor afdelingslederne er 50 procent ledere.
Her går ledelsestiden ofte med administration, og tiden på gulvet går med at fylde ind ved åbning og lukning samt vikardækning.
Vil afdelingslederne lede fagligt eller pædagogisk, bliver det ofte udenfor arbejdstid eller slet ikke.
Vanskeligt at rekruttere
Rapporten peger på, at det generelt opleves som en udfordring at hverve kvalificerede ledere til de enkelte afdelinger, hvor der flere steder har været genopslag på lederstillinger.
Det skyldes blandt andet, at lollandske skoler og dagtilbud ikke fremstår som attraktive, fastslår rapporten - og at den nuværende struktur ikke er attraktiv, fordi der ikke er tale om "rigtige" skole- og dagtilbudslederstillinger, hvor man har et reelt økonomiansvar.
Desuden konkluderes det i rapporten, at målet med strukturen om at opnå en vedvarende økonomisk besparelse på 18 millioner kroner ikke er realiseret, hvilket skyldes, at afdelingerne ikke har mulighed for at gennemføre inklusionsindsatser, og at børn i stigende grad er blevet visiteret til specialtilbud.
Forældresamarbejde værre
I en af forudsætningerne for den godt to år gamle struktur blev et stærkt forældresamarbejde fremhævet som afgørende for skole- og dagtilbudsstrukturen.
Men forældrebestyrelserne blev tilknyttet distriktsniveauet - altså niveauet over de enkelte afdelinger - og dækker således mellem fem til otte afdelinger.
Det har ifølge rapporten fra Epinion medført, at særligt forældrebestyrelsen på skoleområdet oplever ændringerne i den to år gamle struktur som negative.
Det fremhæves blandt andet, at forældrebestyrelsesmedlemmerne primært har interesse i og kendskab til den afdeling, hvor deres eget barn går - og at det er et problem at skulle forholde sig til afdelinger, der ikke kender, hvilket gør det svært at træffe gode beslutninger.
I rapporten fremhæves det også, at der i høj grad har manglet understøttelse i implementeringen af strukturen.
Der har manglet klarhed over, hvilke konkrete tiltag der skulle til for at få opfyldt målene med strukturen.
Anbefaler ændring
I rapporten anbefaler Epinion, at "Lolland Kommune genovervejer den nuværende struktur".
Med andre ord så får skole- og dagtilbudsstrukturen altså dumpekarakter, og rapporten anbefaler altså, at strukturen ændres markant.