Annonce
Skinner og veje

- Jeg begriber ikke sure pendlere

Tiden i toget er Dortes egen og værdsat. Hun lader ikke sit gode humør forstyrre af, at toget i lange perioder var skiftet ud med bus på grund af sporarbejde. Foto: Ingrid Riis

- Jeg har to timer helt for mig selv, og det betragter jeg som en luksus.

NYKØBING 10 minutter i 7 går Dorte Thesbjerg og hendes datter ud ad døren fra hjemmet på Vesterskovvej.

Folketidende møder Dorte en morgen for nogle uger siden i den periode, hvor togpendlere nordpå i længere tid har været henvist til togbusser på grund af sporarbejde på Sydbanen. En periode, der ødelage mange pendleres gode humør.

Men ikke Dorte Thesbjergs.

I Banegårdskrydset kysser hun sin datter farvel, og junior fortsætter til Nykøbing F. Realskole, mens Dorte sætter kursen mod togbussen, der ruller nordpå klokken 07.17.

Her får kontrollør Gregers Jørgensen et oprigtigt morgensmil fra Dorte Thesbjerg. Hun er nemlig en tilfreds pendler.

- Jeg begriber ikke sure pendlere. Jeg forstår ikke, hvorfor de gider at brokke sig hele tiden. Selv har jeg virkelig ikke lyst til at være sådan en "sur-stråler". Hvis jeg ikke når det første tog, kommer der jo et nyt lige om lidt. Hvis de sure pendleres hverdag ikke fungerer for dem, synes jeg, at de skal finde sig et andet arbejde eller flytte, fastslår 43-årige Dorte Thesbjerg.

Selv er hun en helt igennem tilfreds pendler, og det har hun været, siden hun for tre år siden begyndte at tage den daglige rejse mellem Nykøbing og Næstved med DSB.

Det første år kørte hun i bil, men toget passer hende bedre nu. Også selv om turen begynder i en togbus på grund af langvarigt sporarbejde på Sydbanen.

- Jeg kan lide at sidde i et tog. Det er tid til mig selv. Jeg hører lydbøger og musik, lader op og kobler fra. Jeg har to timer helt for mig selv, og det betragter jeg som en luksus, fortæller Dorte Thesbjerg.

07.17, og togbussen nordpå ruller. Dorte Thesbjergs morgensmil til kontrollør Gregers Jørgensen er oprigtigt, for hun er en meget DSB-tilfreds pendler fra hjemmet i Nykøbing til jobbet i Næstved. Foto: Ingrid Riis

Prisen passer godt

Hun arbejder som afdelingsleder i Kriminalforsorgen i Næstved og har egentlig mødetid klokken 08.00.

Men bus- og togforbindelsen passer med, at Dorte træder ind ad døren på kontoret klokken 08.15.

- Det er fint. Jeg kommer så hurtigt, jeg kan. Folk kan bare ringe til mig, hvis de skal have fat i mig tidligere, siger Dorte Thesbjerg.

Også prisen for at køre med DSB passer hende godt.

- Jeg betaler 1.400 kroner om måneden for mit pendlerkort, og så kan jeg ovenikøbet tage mit barn med, hvis jeg skulle have behov for det. Det er altså ikke et beløb, jeg kan holde bil for - med afgifter, afdrag, brændstof, vinterdæk og sprinklervæske, mener Dorte Thesbjerg, som kun har oplevet at få penge tilbage via DSB's rejsetidsgaranti få gange.

- Jeg oplever ikke forsinkelser, der er værd at tale om. To gange har jeg været så forsinket, at jeg ikke kunne nå at hente børn. Og det var, fordi en person havde lagt sig ud på skinnerne. Det kan DSB jo ikke gøre for.

Dorte Thesbjerg pendler også til Odense med jævne mellemrum, fordi hun læser jura på Syddansk Universitet i weekenderne.

- Når jeg skal til Odense, tager jeg bilen. Det går hurtigere, og jeg er mere fri til at køre, når det passer mig. Men generelt synes jeg, at DSB gør det så godt, de kan.

Dorte Thesbjerg betaler 1.400 kroner om måneden for sit pendlerkort og synes, at det er en god pris i sammenligning med omkostningerne ved at tage bilen. Foto: Ingrid Riis
Artiklen fortsætter efter annoncen

Cykler og internet

Selv om Dorte Thesbjerg er en meget tilfreds pendler, er der dog to ønsker, hun gerne vil have gjort noget ved.

- Internetforbindelsen i toget bør være langt bedre. Det er irriterende med mange huller på strækningen. Hvis DSB prioriterede en netforbindelse, der virkelig "skriger", vil mange flere tage toget, mener hun og tilføjer:

- Og så har det været et stort problem, at folk ikke kan have deres cykler med i togbusserne. Vores cykelturister, som vi jo meget gerne vil have flere af på disse kanter, kan ikke komme væk herfra, når de skal videre med toget. Det er noget roderi, der skal løses, hvis vi mener, at vi gerne vil have cykelturister på Lolland-Falster.

I disse dage kører der igen togbusser på strækningen mellem Nykøbing og Vordingborg i de sene aftentimer. Det skyldes ifølge DSB blandt andet beskæring af træer langs jernbanen, køreledningsarbejde og justering af skinner efter ombygningerne tidligere på året. Togbusserne er sat ind til og med lørdag 16. november.

  • Tiden i toget er Dortes egen og værdsat. Hun lader ikke sit gode humør forstyrre af, at toget i lange perioder var skiftet ud med bus på grund af sporarbejde. Foto: Ingrid Riis
  • 07.17, og togbussen nordpå ruller. Dorte Thesbjergs morgensmil til kontrollør Gregers Jørgensen er oprigtigt, for hun er en meget DSB-tilfreds pendler fra hjemmet i Nykøbing til jobbet i Næstved. Foto: Ingrid Riis
  • Dorte Thesbjerg betaler 1.400 kroner om måneden for sit pendlerkort og synes, at det er en god pris i sammenligning med omkostningerne ved at tage bilen. Foto: Ingrid Riis
Annonce
Annonce
Annonce
112

Direktør efter dødsulykke: - Det er frygteligt

Guldborgsund

Knallertkører dræbt i ulykke: Nu har retten talt

Guldborgsund

- Det er en prøveballon, mener Dølle-formand

Indland

Dansk Erhverv: Vi genopbygger Børsen uanset hvad

112

Dødsulykke i Nakskov: 32-årig klemt mellem to gravemaskiner

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Lolland-Falster

Efter kæmpe-brand: Nu hænger den i en tynd tråd

Guldborgsund

Milliondyr havne-plan: Programlederen forlader sin stilling

Indland

Se videoen: Ikonisk bygning i København er i flammer

Indland

Kæmpe uro i Venstre på Langeland: Fire ud af fem medlemmer skrider

Guldborgsund

Rosa fra Lolland så Børsen-spiret falde: - Det er helt vanvittigt

Udland

Knivstikkeri i kirke i Sydney betragtes som terror

Lokal nyt

Over 100 fartdjævle blitzet: Særligt én kørte alt, alt for stærkt i Nakskov

Femern

Danmarkshistorie: Har udgravet 15 millioner kubikmeter jord, sten og sand

Lolland

Slog lokofører flere gange i ansigtet og ragede på kvinde

112

Kørte 135 km/t i 80-zone

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Casper kæmper for nedrivningstruet vandtårn

Renovation

Gem dem til genbrug: Kan hjælpe børn og unge

Politik

Polen vil samarbejde med Danmark om styrket forsvarsindustri

Indland

87 procent stemte ja til offentlig overenskomst

Guldborgsund

Dølle-beslutning vakte ramaskrig: - Føj for s....

Vejr

En uge med blandet vejr: Forårsvarmen holder sig væk

Lolland

Kurt standsede bilen og skyndte sig ud: - Hernede går vi meget op i storken