En afstemning blandt brugerne på folketidende.dk viser, at flest foretrækker, at Kong Frederik IX's Bro forbliver en klapbro.
NYKØBING Svaret på, hvad der skal ske med Kong Frederik IX's Bro, når Femern Bælt-forbindelsen forventeligt åbner, blæser stadig i vinden.
Vi har spurgt brugerne på folketidende.dk, om de foretrækker, at den nuværende løsning med klapbro og tog over broen skal fortsætte, om broklappen skal lukkes i for evigt, så sejlerne ikke kan passere broen, eller om der skal bygges en tunnel under sundet til jernbanen.
327 stemte, og 41 procent stemte for, at klapbroen skal fortsætte som nu. 36 procent foretrækker en tunnelløsning til jernbanen, mens 17 procent mener, at Sund & Bælts forslag om at lukke broklappen i for evigt bør føres ud i livet. De sidste seks procent ved ikke, eller har ikke nogen holdning til spørgsmålet.
Ifølge anlægsloven for Femern-projektet skal broen fortsat være en klapbro, som kan åbne for sejlbåde og andre skibe, der stikker mere end fire meter over vandlinjen. Men som tidligere beskrevet her i avisen, ønsker Sund & Bælt af hensyn til den fremtidige togtrafik med både gods og passagerer, at anlægsloven ændres, så broklappen lukkes i for evigt.
Sund & Bælt ventes at aflevere et beslutningsindstillings-notat til politikerne på Christiansborg inden længe. Sund & Bælts holdning er fortsat, at man ønsker, at klapbroen skal lukkes permanent.