cookie-og-privatlivspolitik
I forgrunden ses den nye midlertidige dæmning, og ude i Storstrømmen er der ved at blive lavet sejlrender. De skal bruges til at transportere de store broelementer frem til byggepladsen på havet.

3

Billeder

I forgrunden ses den nye midlertidige dæmning, og ude i Storstrømmen er der ved at blive lavet sejlrender. De skal bruges til at transportere de store broelementer frem til byggepladsen på havet.
Foto: Claus Hansen

Skinner og veje

Brobyggeri er gået ind i vinteren

Snart klar med støbearbejdet på ny bro.




14. december 2019 kl. 06:50 Af Bjarne Arildsen

Annonce

STORSTRØMMEN Efteråret er blevet til vinter. Ikke med sne og kulde, men med store mængder af regn over Storstrømmen, hvor byggeriet af den kommende bro er i fuld gang.

Og byggeriet fortsætter, selv om regnen har stået ned i stænger.

- I efteråret har vi været meget udfordrede af rekordstore mængder af regn. Men byggearbejdet fortsætter i løbet af vinteren, både til lands og til vands, siger Niels Gottlieb, der er projektchef i Vejdirektoratet.

Det er ham, der fra direktoratets side har det øverste ansvar for det milliarddyre byggeri, som han her gør en status over.


Haller er snart klar

Niels Gottlieb oplyser, at den store byggeplads på Masnedø er meget tæt på at være færdig.

På grunden, hvor det tidligere tomatgartneri lå, er bygget fire store produktionshaller, hvor alle broens mange dele skal støbes.

- Det sker fra starten af det kommende år, siger projektchefen.

På Falstersiden har man ud for Orehoved - i en midlertidig dæmning - gravet to byggegruber 10 meter under havets overflade.

Her skal man støbe de to første bropiller til den nye Storstrømsbro.

Endelig er man gået i gang med at grave sejlrender i Storstrømmen, hvor de kæmpestore broelementer skal fragtes frem til byggepladsen på vandet.

- Vi forventer at kunne sænke det første fundament på plads i marts 2020, oplyser Niels Gottlieb.


Arbejdsmiljø skal forbedres

Der har i årets løb været stort fokus på arbejdsmiljøet på brobyggeriet. Både fra politisk side i Folketinget og ikke mindst fra fagforbundets 3Fs Fagbladet.

Hovedentrerprenøren, SBJV, og nogle af dennes underentreprenører har i flere omgange fået masser af påbud fra Arbejdstilsynet, fordi krav til arbejdsmiljøet ikke har været overholdt.

- Det tager vi meget alvorligt, siger Niels Gottlieb.

Han siger, at man siden foråret har sat en række initiativer i gang for at gøre forholdene på byggepladserne bedre. I november blev indsatsen skærpet efter nye påbud.

- Vi intensiverer vores eget arbejdsmiljøtilsyn, og det sker sammen med entreprenøren, siger Niels Gottlieb.


Direktorat: Sikkert

Projektchefen forventer, at disse initiativer kan være med til at gøre arbejdsmiljøet på brobyggeriet bedre.

- I sidste ende er målet naturligvis, at vores byggepladser fortsat er sikre steder at arbejde, siger han.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her