cookie-og-privatlivspolitik
Der skal indsamles gode ideer til at rive den gamle bro ned, når den nye Storstrømsbro står klar om nogle år.
Den gamle Storstrømsbro skal holde lidt længere - Og det bliver dyrt.
Foto: Anders Knudsen

Skinner og veje

Dyr forsinkelse

Et trecifret millionbeløb kan blive regningen på ny forsinkelse på Storstrømsbroen.




28. maj 2021 kl. 17:10 Af Margit Olsen

Vejdirektoratet, som er bygherre på den nye Storstrømsbro udskød onsdag den forventede åbning af broen med et år.

Forsinkelsen skyldes hovedsageligt, at entreprenørens konstruktionsmetode med anvendelse af sammenstøbte elementer har vist sig mere tidskrævende at projektere og udføre end forventet. Dertil kom udfordringer med de forskellige restriktioner - herunder fortsat vanskelige rejseforhold i Europa på grund af corona, som har betydning for de udenlandske arbejdere, som pendler til og fra byggepladsen til deres hjemlande rundt om i Europa.

Den nyeste udskydelse er ikke den første. I september sidste år blev færdiggørelsen for vejbanen udskudt med et år til 2023, mens jernbanen er udskudt fra 2023 til 2024. Nu hedder det 2024 for vejbanen og 2026 for togtrafikken.

Forsinkelsen bliver dyr, skriver magasinet ”Licitationen”

En ekstra regning på et trecifret millionbeløb. Det bliver efter alt at dømme konsekvensen af, at byggeriet af den nye Storstrømsbro endnu engang meldes forsinket med mindst et år.

Annonce

- Vi er ikke færdige med at vurdere vores overslag på, hvad det vil koste, men der er ingen tvivl om, at vi snakker om et trecifret millionbeløb, og at vi jo selvfølgelig ikke mener, at vi som bygherre har en andel i det. Så der vil uden tvivl opstå en uenighed mellem os og entreprenøren, siger anlægsdirektør Erik Stoklund fra Vejdirektoratet til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Det er italienske SBJV, der bygger broen for den danske stat. SBJV har ikke ønsket at udtale sig om forsinkelsen.

Det bliver nu Vejdirektoratet som skal drøfte med entreprenøren, både årsagerne til forsinkelsen, og hvem der skal bære omkostningen.

Erik Stoklund oplyser til Licitationen, at der for øjeblikket er omkring 300 bygningsarbejdere på Storstrømsbroen, hvoraf langt størstedelen er udenlandsk arbejdskraft.

Det har ifølge ham ikke været muligt at skaffe tilstrækkeligt med lokal arbejdskraft til projektet.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

ANNONCE