cookie-og-privatlivspolitik

Foto: Anders Knudsen, arkivfoto

Skinner og veje

Endelig beslutning: Broklap er reddet

OPDATERET 20.43: Forligskredsen bag Femern Bælt-projektet har slået endegylidgt fast: Kong Frederik IX's Bros broklap skal fortsat kunne åbne.




17. juni 2020 kl. 20:25 Af Jakob Poulsen

Annonce

Så skulle alle spekulationer om fremtiden for Kong Frederik IX's Bro, der forbinder Lolland og Falster over Guldborgsund ved Nykøbing, været endeligt afsluttet.

Et bredt flertal i forligskredsen bag den faste Femern Bælt-forbindelse er på et møde onsdag aften blevet enige om, at broen fortsat skal have en klap, der kan åbnes for trafikken til vands - ligesom det hele tiden har stået i anlægsloven bag Femern Bælt-projektet.

Det var et ønske fra Sund & Bælt og Banedanmark om, af hensyn til togtrafikken til og fra Femern-tunnellen, at gøre broen til en fast bro uden mulighed for at åbne for sejlbåde og andre skibe, som førte til længere tids debat og forhandlinger frem og tilbage.

Men nu har politikerne på Christiansborg altså trukket en streg i sandet - broklappen bliver, hvor den er og fortsætter med det, den er bygget til: At åbne for skibstrafikken.

En beslutning, som vækker stor tilfredshed hos det lokale folketingsmedlem Lennart Damsbo-Andersen (S), der deltog i aftenens møde.

- Det er meget glædeligt, og jeg synes, det har været en fantastisk proces, hvor alle sten er blevet vendt. Det var tydeligt, at det foretræde, som kommunen og sejlerne havde for transportudvalget i går kun havde bestyrket ordførene i, at det er den rigtige beslutning at bevare klapbroen, siger Lennart Damsbo-Andersen.

Folketidende har modtaget et udsnit af aftaleteksten, og her står blandt andet, at "parterne noterer sig, at det er vigtigt for turismeerhvervet og og fritidslivet i Guldborgsund Kommune, at der fortsat sikres mulighed for gennemsejling af Guldborgsund og gennem broerne ved Nykøbing Falster".

Det fremgår dog også af teksten, at der ikke er planlagt særlig støjafskærmning på klapbroen "idet alle støjkrav er overholdt", hedder det.

Parterne har dog bedt Banedanmark om at undersøge mulighederne og omkostningerne ved at etablere støjskærme på klapbroen.

Af hensyn til den fremtidige togtrafik er det dog besluttet, at broen holdes lukket fra 15. september til 1. april, og at antallet af daglige åbninger reduceres mest muligt, hedder det videre i aftaleteksten.

Parterne har bedt Banedanmark om at fastlægge åbningsmønstret, så broen åbner fire gange i døgnet, hvilket ifølge Lennart Damsbo-Andersen på jævnt dansk vil sige, at togenes køreplaner skal indrettes efter fire broåbninger i døgnet.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her