cookie-og-privatlivspolitik
Den gamle Fehmarnsundbro øverst til højre indgår i den fremtidige løsning med sænketunnel til tog og landevej.
Den gamle Fehmarnsundbro øverst til højre indgår i den fremtidige løsning med sænketunnel til tog og landevej.
Foto: DB/grafik

Skinner og veje

Fehmarnsundbroen får nu den helt store tur

Den gamle Fehmarnsundbro istandsættes til at kunne holde 130 år mere. Arbejderne står på til 2024.




16. maj 2020 kl. 12:02 Af John Karlsen

Annonce

FEHMARN Deutsche Bahn og delstaten Schleswig-Holstein er gået i gang med en gennemgribende renovering af Fehmarnsundbroen fra 1963.

Den tyske avis Lübecker Nachrichten fortæller, at der er afsat 30 millioner euro til projektet - svarende til godt 230 millioner kroner.

Deutsche Bahn har været udskældt for at ikke at have vedligeholdt broen tilstrækkeligt de seneste år. Men nu indgår den gamle bro i den fremtidige løsning for Fehmarnsund, hvor en sænketunnel skal være hovedfærdselsåren for tog og biler, men hvor den gamle bro skal bevares til gående, cyklende og langsommere trafik.

Foreløbig er der fartbegrænsning på 30 kilometer i timen mens ledeplankerne på broen skiftes ud. Senere følger også blandt andet udskiftning af samtlige wirer, der bærer broen.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her