cookie-og-privatlivspolitik
DSB S-tog. 4. generations S-tog ved Sorgenfri på Nordbanen. 21.01.04. Foto: René Strandbygaard
I otte måneder i år, skal togrejsende på Sydbanen rejse til Køge og derefter skifte til S-Tog for at komme ind til København H.
Foto: DSB

Skinner og veje

Fem borgmestre mødes om togproblemer

Pendlertalsmand sender en hilsen med borgmestre og giver et vink til lokalt valgte folketingsmedlemmer.




03. januar 2020 kl. 11:40 Af Margit Olsen

Annonce

Næstveds borgmester Carsten Rasmussen (S) var ligeså uforberedt som pendlerne, da Banedanmark lige før jul kunne meddele, at banestrækningen mellem Næstved og Ringsted lukker for al togtrafik i otte måneder fra slutningen af marts.

Oprindeligt var der varslet lukning i fem måneder. Men de ekstra tre måneder skyldes ifølge Banedanmark mangel på arbejdskraft.
Derfor vil Næstveds borgmester invitere borgmesterkollegerne i Lolland, Guldborgsund, Vordingborg og Ringsted kommuner til et møde, der skal afklare, hvad man kan gøre for pendlerne, når toget står stille mellem Næstved og Ringsted, skriver SN.dk.

Lukningen betyder, at der i otte måneder fra 29. marts ikke kører tog mellem Ringsted og Næstved. For lokale pendlere mellem Nykøbing og København vil toget på Sydbanen køre fra Nykøbing og via Lille Syd til Køge, hvor der skal skiftes til S-tog for at komme til København.

Det betyder igen længere rejsetid, så turen mellem Nykøbing og København i de mange måneder kommer op omkring tre timer hver vej mod de nu omkring to timer for ”stop-togene” også kaldet bumletogene og godt halvanden time for hurtigtogene.

- Et er, at det er urimeligt hårdt for os nuværende pendlere. Men der er da heller ikke nogen, som i disse år gider bosætte sig på Lolland-Falster og samtidig satse på at pendle med tog mod København, siger pendlertalsmand for de lokale pendlere Tanja Beckmann Sørensen.

Med en rejsetid på omkring tre timer hver vej, så kan man ikke få et familieliv til at fungere, vurderer hun.

Og endnu længere tid tager det, hvis man for eksempel skal til Høje Taastrup-egnen eller Københavns vestegn, hvor man skal helt ind til København og skifte for at komme videre, mens skinnearbejdet står på.

Tanja Beckmann Sørensen ser frem til at høre, hvad de fem borgmestre kan få ud af et møde. Men mest af alt vil det glæde hende, hvis de lokalt valgte folketingsmedlemmer gjorde sig synlige i debatten om den forringede kollektive transport.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her