Togproducenterne har ikke ledige tog, der kan bruges i det forsøg, der ellers skulle have været sat i gang i efteråret.
LOLLAND-FALSTER Et længe næret ønske om at få opgraderet Lollandsbanen til at køre med elektriske tog er blevet ramt af modgang.
Som Folketidende tidligere har fortalt, presser en arbejdsgruppe under Lolland-Falster Lovestorm på for at sikre en bedre og hurtigere togbetjening til lokalbefolkningen. Ønsket er blandt andet at få direkte tog mellem Nakskov og København.
Men hurtigere tog over Lolland kræver nye tog - de nuværende IC2 må maksimalt køre 100 kilometer i timen. Og direkte forbindelser kræver - har DSB konkluderet - at Lollandsbanen elektrificeres. Men det vil være så dyrt at opsætte køreledninger, at man reelt har opgivet det på forhånd.
Derfor har det givet nyt håb, at batteridrevne tog vinder frem. Med batteritog vil der nemlig være mulighed for samdrift mellem Movias Lollandsbanen og DSBs tog på strækningen mellem Nykøbing og København. Arbejdsgruppen under Lolland-Falster Lovestorm foreslog derfor også, at Lollandsbanen blev brugt som teststrækning.
Sådan kom det dog ikke til at gå. Transportminister Benny Engelbrecht (S) indgik i stedet i november en aftale med Region Hovedstaden, Region Midtjylland og Region Sjælland om, at man skal afprøve batteritog på Lemvigbanen og på strækningen mellem Helsingør og Hillerød.
De forsøg skulle efter planen indledes til efteråret og afsluttes i foråret 2021, så man kunne se, om batteritogene fungerer efter hensigten. Men den plan er nu ramt af problemer.
Tidligst i 2022
Det begyndte ellers godt. Lokaltog, som står bag Lollandsbanen, havde nemlig sammen med trafikselskaberne Movia, Midttrafik og Midtjyske Jernbaner inviteret flere togproducenter til at demonstrere deres tog, og efter en udbudsrunde viste togproducenterne Stadler, Bombardier, Siemens og Alstom officielt deres interesse. Det har banechef Tommy Frost fra Movia fortalt bladet Ingeniøren.
Herefter har trafikselskaberne været i dialog med producenterne, men konklusionen var nedslående:
"Markedsundersøgelsen har vist, at et forsøg med batteritog tidligst vil kunne gennemføres i 2022 og ikke i sidste del af 2020 og første halvdel af 2021 som oprindeligt forudsat baseret på indikationer fra leverandørmarkedet. Dette skyldes blandt andet, at leverandørerne har meddelt, at de ikke har ledige batteritog til afprøvning på kort sigt, og at der vil skulle ske en række tekniske tilpasninger inden forsøget. Oveni kommer usikkerheden som følge af corona-krisen, der gør det svært for leverandørerne at binde sig til en tidsplan", lyder det i en pressemeddelelse fra Transportministeriet.
Den skuffende melding betyder ikke, at forsøget er aflyst. Men tidsplanen skal selvsagt justeres - det vil ske snarest muligt i et samarbejde med leverandørerne. Og så er man blevet enige om, at der skal sættes ekstra skub i arbejdet med en samlet plan for udbud og implementering af batteritog i Danmark.
Målet er nu, fremgår det af pressemeddelelsen, at de første batteritog vil kunne tages i brug i daglig drift med passagerer i midten af 2020'erne.
- Det ærgrer mig selvfølgelig, at det praktiske forsøg med batteritog ikke kan sættes i gang som oprindeligt forudsat. Men det ændrer ikke ved, at jeg fortsat ser store perspektiver ved batteritog både for togdriften og for den grønne omstilling af transportsektoren. Derfor er jeg også glad for, at vi nu vil sætte ekstra skub i arbejdet med en samlet plan for indkøb af batteritog, så vi ikke mister momentum. Det er et arbejde, som jeg vil følge tæt, da batteritogsteknologien inden længe også vil være relevant for den statslige togdrift i takt med, at de eksisterende dieseltog skal udskiftes, siger Benny Engelbrecht.