Annonce
Skinner og veje

Hvem kan rive broen ned?

Når den nye Storstrømsbro står klar, skal den gamle rives ned. Foto: Anders Knudsen

Når den nye Storstrømsbro er klar, skal den gamle rives ned. Vejdirektoratet leder efter dem, som kan påtage sig så komplekst et arbejde.

Den godt tre kilometer lange Storstrømsbro står over for en nedrivning. Men hvem kan sørge for, at broen, som for snart 90 år siden blandt andet blev bygget af 120.000 kubikmeter beton og 20.000 tons jern, bliver revet ned? Det spørger Vejdirektoratet om, som har sendt nedrivningen i udbud.

Vejdirektoratet leder efter en hovedrådgiver, der kan hjælpe med planlægningen, udbuddet og gennemførelsen af arbejdet med at nedrive den eksisterende Storstrømsbro – samt alle de relaterede følgearbejder, skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

- Det er en unik opgave uden fortilfælde i Danmark, siger projektchef Niels Gottlieb fra Vejdirektoratet.
- Vi har aldrig før skulle nedrive et bygningsværk af denne størrelse – og så ovenikøbet et bygningsværk over vand. Det er et enormt og meget komplekst projekt, som vi nu skal finde en hovedrådgiver til. Og der er ingen tvivl om, at det kræver en hovedrådgiver med helt særlige kompetencer.

En af hovedrådgiverens vigtigste opgaver bliver at hjælpe Vejdirektoratet med at tilrettelægge de teknologiske løsninger og processer på en måde, så nedrivningsarbejdet kan finde sted på den bæredygtige og miljømæssige mest forsvarlige facon.

- Vi er meget opmærksomme på, at påvirkningen af miljøet – ikke mindst det maritime miljø i Storstrømmen – skal holdes på et absolut minimum. Det bliver et hovedfokus for os gennem hele arbejdet. Og hovedrådgiveren skal hjælpe os med at komme i mål på det punkt, siger Niels Gottlieb.

Den eksisterende Storstrømsbro skal rives ned, når den nye Storstrømsbro er åbnet for vej- og banetrafik. Nedrivningen omfatter foruden broen også delvist landfæster og dæmninger på Masnedø og Falster.

Opgaven er netop sendt i udbud, hvor tidsfristen at afgive bud er sat til 31. marts i år.

Læs også artiklen: "Gammel bro skal skabe nye arbejdspladser"

Byggeriet af den nu snart forhenværende Storstrømsbro startede i 1933. Den blev indviet i september 1937. Det forventes af den nye Storstrømsbro vil være klar til biltrafik i 2022 og jernbanetrafikken i 2023.

  • Når den nye Storstrømsbro står klar, skal den gamle rives ned. Foto: Anders Knudsen
Annonce
Annonce
Annonce
112

Bragede sammen: 23-årig kvinde kørt på sygehuset

Lolland

Øget med millioner: Christen bag stor fremgang

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

112

Politiet efterlyser: Har du set Mathias?

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

112

Afsløret i bussen: Der var ulovlige stoffer i poserne

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

112

Område ved fjord afspærret efter fund i vandet

Sport

Skuffet Wulff efter nederlag: - Fatter slet ikke at vi kan tabe den kamp

112

Tre anholdt: Narkohunden Alfa opsnusede et halvt kilo kokain

Vejret

Vågnede op til haglvejr - men forude venter 23 grader

Indland

Medicinrådet anbefaler medicin til behandling af uhelbredelig brystkræft

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Ekstremt vejr koster kommune mindst 24 millioner kroner

Indland

Vil du også gøre det? Seks ud af 10 vil sætte hveder på bordet

Udland

Biden underskriver Ukraine-pakke og lover nye sendinger straks

Maribo

Flytter butik væk fra Rødby: Men åbner i Maribo

Maribo

Sygdomsforløb satte gang i butiksdrøm: Nu har han slået døren op

Lolland

Gør dig klar: Her sætter de prisen ned på brændstof

112

Stoppet på trehjulet knallert på motorvejstilkørsel