Besparelsen ved at droppe klappen i den nye jernbanebro løber højest op i 50 millioner kroner.
NYKØBING Hvis A/S Femern Landanlæg får opfyldt sit ønske om at slippe for en klap i den kommende udvidelse af Frederik IX's Bro, kan der spares nogle penge. Hvor meget det er, har bladet Ingeniøren set nærmere på.
Ingeniøren skriver, at byggeriet af broen med klap i 2014 var i udbud, og at prisen den gang blev estimeret til omkring 180-200 millioner kroner - inklusive jordarbejder på begge sider samt arbejde med broen over Prinsholmvej.
Broen indgår som en del af Ringsted-Femern Banen, og som Folketidende kunne fortælle for nylig, er det projekt ramt af en budgetoverskridelse. Den overskridelse har ført til, at projektet er gennemgået med en tættekam, og det har ført til forslaget om at droppe klappen, fordi det vil minimere risikoen for flere budgetoverskridelser.
Til Ingeniøren har Banedanmark oplyst, at der vil være omkring 25 procent at spare, hvis broen ikke skal have en klap - det svarer til 40-50 millioner kroner. I forhold til det samlede budget for Ringsted-Femern Banen svarer det til omkring en halv procent, skriver Ingeniøren.