cookie-og-privatlivspolitik
Klaus S. Jørgensen, projektdirektør i Banedanmark på Ringsted-Femern Banen, på broen 600 meter syd for Orehoved Station, hvor det første spadestik til Ringsted-Femern Banen blev taget i september 2014. Nedenfor ses de nyanlagte spor med Orehoved Station i baggrunden. Det midterste spor er anlagt som overhalingsspor for godstog, så godstog kan holde stille, mens passagertogene kan overhale højre og venstre om i begge retninger.

5

Billeder

Klaus S. Jørgensen, projektdirektør i Banedanmark på Ringsted-Femern Banen, på broen 600 meter syd for Orehoved Station, hvor det første spadestik til Ringsted-Femern Banen blev taget i september 2014. Nedenfor ses de nyanlagte spor med Orehoved Station i baggrunden. Det midterste spor er anlagt som overhalingsspor for godstog, så godstog kan holde stille, mens passagertogene kan overhale højre og venstre om i begge retninger.
Foto: Anders Knudsen

Skinner og veje

Kortere rejsetid mellem Nykøbing og København i 2023

Banedanmarks udbygning af Ringsted-Femern Banen foregår over mange år.




12. november 2019 kl. 07:22 Af Jesper Bøgh

LOLLAND-FALSTER Det 9,5 milliarder kroner store projekt med udbygningen af Ringsted-Femern Banen er i fuld gang og har reelt været i gang siden 2014.

Og det, selv om arbejdet først politisk blev vedtaget i Folketinget 4. marts 2016, hvor Femern A/S i samme aftale fik grønt lys til at indgå de store kontrakter i forbindelse med byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen.

Arbejdet med udbygningen af Ringsted-Femern Banen er opdelt i to faser. Første fase, fra Ringsted til Nykøbing, gik i gang i 2014 og forventes færdig i 2021. Anden fase er fra Nykøbing til Holeby, og der er endnu ikke sat dato på byggestart.

- Når vi gik i gang i 2014, så var det, fordi det var det, vi dengang kaldte for fremrykket arbejde. Det gjorde man på det tidspunkt for at få sat gang i beskæftigelsen, så derfor gik vi i gang med at lave det, der skulle laves, fortæller Klaus S. Jørgensen, projektdirektør på Ringsted-Femern Banen.


Mere end 100 broer

Dermed gik Banedanmark i gang med ombygning af mere end 100 broer og et antal vejanlæg langs hele den 115 kilometer lange strækning for at gøre plads til elektrificeringen og det ekstra nye spor.

Annonce

- Vi er færdige med alle broer syd for Næstved, der har med vejanlæg at gøre. Vi mangler seks broer mellem Næstved og Ringsted, fortæller Klaus S. Jørgensen.

Første spadestik blev taget cirka 600 meter syd for den midlertidige Orehoved Station 2. september 2014, og siden har Banedanmark opgraderet jernbanen på Falster med flere sporlukninger til følge.

Eskilstrup Station stod færdig i juni 2018, og i 2019, hvor der som bekendt var sporlukning fra marts til september, har Banedanmark lagt nyt spor fra Vordingborg til Nykøbing og gjort klar til, at det andet spor kan lægges.

Det arbejde påbegyndes i februar 2020 dog uden sporspærringer på Falster.

- I det arbejde har vi også etableret en række faunapassager, lavet overhalingsspor ved Orehoved, så passagertog kan passere godstog, etableret støjvægge ved Orehoved og Bangsebro, udbedret blød bund, flyttet gamle kabler og forstærket dæmninger, fortæller Klaus S. Jørgensen.

Annonce

Stationsarbejde i 2021

I første fase, fra Ringsted til Nykøbing, mangler Banedanmark som nævnt at lægge det andet spor på Falster-siden, som påbegyndes i februar 2020.

- I 2021 går vi i gang med at lave de tre stationer, Nørre Alslev, Tingsted og Nykøbing. Nørre Alslev Station bliver bygget efter samme koncept, som Eskilstrup Station er blevet det med ny gangbro og tårne. Ved Tingsted Station skal der ikke laves det store. Det er jo ikke en station, der bliver brugt, fortæller Klaus S. Jørgensen.

Dermed er Nykøbing Station en del af første fase.

- Grænsen mellem fase et og fase to ligger et sted mellem Nykøbing Station og Frederik IX's bro. Vi begynder med arbejdet på Nykøbing Station i efteråret 2020, og så har vi en række etaper, som vi bygger stationen om i. Det er for at tilpasse, så vi arbejder uden at genere togtrafikken, forklarer Klaus S. Jørgensen.

Banedanmarks arbejde på Nykøbing Station vil kun omfatte sporene.

Annonce

- Perronen i Spor 1 bliver dog forlænget, så den bliver ligeså lang som de andre perroner. Det er et større arbejde, men det bliver ikke noget, som passagerer vil mærke, fordi det er arbejde, der vil foregå på baneterrænet, slår han fast.

Nord for Storstrømmen er Banedanmark godt i gang med elektrificering på Næstved Station.

- Derefter fortsætter vi så fra Næstved mod Vordingborg. Når vi er færdige på den strækning, så er planen lige nu - den kan godt nå at blive justeret lidt - at vi sætter fundamenter og master langs det spor, der er i drift på Falster-siden inklusive Orehoved Station, fortæller Klaus S. Jørgensen.


Større sporspærring

Fra 28. marts 2020 til september 2020 (sluttidspunktet er ikke fastlagt endeligt endnu) vil der være sporspærring mellem Næstved og Ringsted.

- Når vi er færdig med den store spærring på den del af strækningen, så sætter vi fundamenter, master og køreledninger op dér. Det betyder, at vi, når vi kommer hen i slutningen af 2021, så kan sætte strøm på køreledningsanlægget mellem Ringsted og Næstved. Så det bliver den første etape med strøm. I den forbindelse vil vi også tage det nye signalsystem i brug fra Næstved til Nykøbing, fortæller Klaus S. Jørgensen.

Annonce

Det eneste, der så mangler af fase et ved årsskiftet 2021-2022, er kørestrøm fra Næstved til Nykøbing.

- Det afhænger af, at den nye Storstrømsbro bliver færdig. Så når den nye bro står færdig i løbet af 2022, så gør vi kørestrømsanlægget færdigt, og så er vi ved udgangen af 2023 færdig med fase et, lyder det fra Klaus S. Jørgensen.

Det overordnede mål er, at det i fremtiden vil blive muligt at komme fra København til Hamborg på to og en halv time med tog.

Men de togpassagerer, der pendler fra Nykøbing og nordpå, vil allerede fra 2023 kunne opleve op mod en halv times kortere transporttid mellem Nykøbing og København i forhold til i dag.

- Fra 2023 vil infrastrukturen muliggøre denne rejsetid. Men det forudsætter ligeledes nye tog, som formodentlig først kommer lidt senere. Så tidspunktet for reel kortere rejsetid afhænger af leverance af nye tog, understreger Klaus S. Jørgensen.

Annonce

I tidens løb har der været forskellige meldinger fra skiftende transportministre i forhold til, om transporttiden bliver lige under en time eller lidt mere end en time.

- Det er svært at være helt præcis. Det afhænger af mange ting. Det afhænger af infrastrukturen, hvilke tog der skal køre på strækningen, hvordan standser de tog, og hvordan passer de ind i den øvrige togtrafik i resten af landet, forklarer Klaus S. Jørgensen.


Tre stop

- Det, vi kan sige i forhold til godt og vel halvanden times rejsetid i dag, så vil der blive en rejsetidsbesparelse fra Nykøbing til København på cirka en halv time hver vej. Så det er tæt på lidt over en times rejsetid, pointerer Klaus S. Jørgensen.

Det er forudsat, at toget har tre stop mellem Nykøbing og København.

- Det bliver formentlig med stop i Vordingborg, Næstved og Ringsted eller Køge Nord. Hvordan standsningsmønstret bliver kan nå at ændre sig, men rejsetiden på lidt over en time er beregnet ud fra tre stop, slår Klaus S. Jørgensen fast.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

ANNONCE