cookie-og-privatlivspolitik
En del spørgelystne pendlere var mødt op i byrådssalen for at høre om konsekvenserne af sporarbejdet.

3

Billeder

En del spørgelystne pendlere var mødt op i byrådssalen for at høre om konsekvenserne af sporarbejdet.
Foto: Anders Knudsen

Skinner og veje

Kun bumletog kører under sporarbejde

Komforten kommer til at lide, mens sporarbejdet på Sydbanen står på




16. januar 2020 kl. 20:10 Af Martin S Poulsen

Annonce

NYKØBING - Efter sporarbejdet sidste år fik vi at vide, at det værste var overstået. Hvis jeg havde vidst i god tid, at i år ville blive lige så slem som sidste år, så ville jeg have haft tid til at finde alternative transportformer, sagde en kvindelig tilhører under det informationsmøde, som DSB, Banedanmark, Movia og Lokaltog onsdag aften holdt i byrådssalen på Parkvej.

Anledningen til mødet er det kommende sporarbejde på Sydbanen mellem Næstved og Ringsted, der begynder ved udgangen af marts og varer til slutningen af november. Det var oprindeligt meningen, at sporarbejdet i denne omgang kun skulle vare fem måneder. Men kort før jul kom Banedanmark med besked om, at sporarbejdet, der får store trafikale konsekvenser for alle togrejsende syd for Ringsted, kommer til at vare otte måneder.

- Det skyldes, at vi ikke kan få nok specialister, der kan arbejde med vores gamle sikringsanlæg. De anlæg er over 60 år gamle, og der er under en håndfuld personer, som er uddannet til at arbejde med dem. Og de specialister skal også bruges på andre projekter over hele Danmark, forklarede Claus Jørgensen, der er projektdirektør i Banedanmark.

Han kunne også fortælle, at til august går Banedanmark i gang med at ombygge Nykøbing Station. Første del bliver stationens sydøstlige hjørne, og resten af stationen forventes at være fuldt ombygget sommeren 2021.

Der kommer til at køre tog til og fra stationen i hele perioden, men i de otte måneder i år med sporarbejde mellem Ringsted og Næstved bliver togtrafikken til og fra Nykøbing ændret.

- Togene kommer til at køre mellem Nykøbing over Næstved og så ad Lille Syd over Haslev til Køge, fortalte DSB's køreplanskoordinator, Majbritt Hedegaard.

Hun kom med en nyhed, der nok ikke huer de passagerer, der går op i komfort.

- I hele perioden vil det eneste togmateriel, der kommer til at køre til og fra Nykøbing, være ME-diesellokomotiver med fire dobbeltdækkervogne, fortalte hun.


Frygter at stå op

Der vil altså ikke som nu være afgange med IC3-tog eller IC4-tog. Til gengæld vil myldretidsafgangene til og fra Nykøbing kun stoppe i Vordingborg, Næstved og Haslev inden Køge. Med myldretidsafgangene må der forventes cirka en halv times længere rejsetid mod København. I Køge er der taget hensyn til passagererne sydfra.

- Jeres tog vil altid ankomme i spor fire eller fem i Køge. Det betyder, at I ikke skal bruge trapper for at skifte perron. S-togene kører fra den samme perron, forklarede Majbritt Hedegaard, der modtog en del kritiske spørgsmål.

En af tilhørerne spurgte blandt andet, om der var gjort plads i s-togene til så mange flere passagerer. Han frygtede at stå op hele vejen ind mod København.

- Vi arbejder på at få flere togsæt på s-togene, men vi kan desværre ikke få flere afgange end nu, lød svaret fra Majbritt Hedegaard.

Hun kaldte mulighederne for at komme fra Nykøbing til København for "en buket af muligheder", fordi togrejsende kan vælge mellem at køre med toget til Køge og skifte til s-tog der eller tage en togbus fra Næstved til Ringsted og tage et fjerntog videre ind mod København. Det er også muligt at tage s-toget til Køge Nord og skifte til et fjerntog der.

En tilhører ville gerne vide, hvorfor der ikke bliver indsat direkte busser mellem Nykøbing og København. Her lød svaret fra DSB, at der er jernbane på hele strækningen, så den vil de gerne bruge. Tanja Beckmann Sørensen, der er pendlertalsmand for Lolland-Falster, bakkede heller ikke op om forslaget om busser.

- Jeg har prøvet at tage Flixbus ind mod København. Det kan jeg ikke anbefale. Man havner i den massive kø på Køge Bugt Motorvejen. Så rejsetiden kan godt komme op over to timer, sagde hun.

DSB's informationschef, Tony Bispeskov, var kommet til mødet i Nykøbing med et helt nyt budskab til pendlerne. De kan få kompensation, allerede mens sporarbejdet står på.

- Vi laver en rabat, vi kalder "2 gange 1", hvor vores faste pendlere kan få refunderet den sidste måned, hvis de køber tre måneders pendlerkort, sagde Tony Bispeskov.

Kompensationen kommer dog ikke automatisk. Pendlerne skal selv søge om det, og det kan de tidligst fra marts.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her