Annonce
Skinner og veje

Kun bumletog kører under sporarbejde

En del spørgelystne pendlere var mødt op i byrådssalen for at høre om konsekvenserne af sporarbejdet. Foto: Anders Knudsen

Komforten kommer til at lide, mens sporarbejdet på Sydbanen står på

NYKØBING - Efter sporarbejdet sidste år fik vi at vide, at det værste var overstået. Hvis jeg havde vidst i god tid, at i år ville blive lige så slem som sidste år, så ville jeg have haft tid til at finde alternative transportformer, sagde en kvindelig tilhører under det informationsmøde, som DSB, Banedanmark, Movia og Lokaltog onsdag aften holdt i byrådssalen på Parkvej.

Anledningen til mødet er det kommende sporarbejde på Sydbanen mellem Næstved og Ringsted, der begynder ved udgangen af marts og varer til slutningen af november. Det var oprindeligt meningen, at sporarbejdet i denne omgang kun skulle vare fem måneder. Men kort før jul kom Banedanmark med besked om, at sporarbejdet, der får store trafikale konsekvenser for alle togrejsende syd for Ringsted, kommer til at vare otte måneder.

- Det skyldes, at vi ikke kan få nok specialister, der kan arbejde med vores gamle sikringsanlæg. De anlæg er over 60 år gamle, og der er under en håndfuld personer, som er uddannet til at arbejde med dem. Og de specialister skal også bruges på andre projekter over hele Danmark, forklarede Claus Jørgensen, der er projektdirektør i Banedanmark.

Han kunne også fortælle, at til august går Banedanmark i gang med at ombygge Nykøbing Station. Første del bliver stationens sydøstlige hjørne, og resten af stationen forventes at være fuldt ombygget sommeren 2021.

Der kommer til at køre tog til og fra stationen i hele perioden, men i de otte måneder i år med sporarbejde mellem Ringsted og Næstved bliver togtrafikken til og fra Nykøbing ændret.

- Togene kommer til at køre mellem Nykøbing over Næstved og så ad Lille Syd over Haslev til Køge, fortalte DSB's køreplanskoordinator, Majbritt Hedegaard.

Hun kom med en nyhed, der nok ikke huer de passagerer, der går op i komfort.

- I hele perioden vil det eneste togmateriel, der kommer til at køre til og fra Nykøbing, være ME-diesellokomotiver med fire dobbeltdækkervogne, fortalte hun.

DSB's informationschef, Tony Bispeskov, (yderst til venstre) fortalte om mulighederne for kompensation under sporarbejdet. Foto: Anders Knudsen

Frygter at stå op

Der vil altså ikke som nu være afgange med IC3-tog eller IC4-tog. Til gengæld vil myldretidsafgangene til og fra Nykøbing kun stoppe i Vordingborg, Næstved og Haslev inden Køge. Med myldretidsafgangene må der forventes cirka en halv times længere rejsetid mod København. I Køge er der taget hensyn til passagererne sydfra.

- Jeres tog vil altid ankomme i spor fire eller fem i Køge. Det betyder, at I ikke skal bruge trapper for at skifte perron. S-togene kører fra den samme perron, forklarede Majbritt Hedegaard, der modtog en del kritiske spørgsmål.

En af tilhørerne spurgte blandt andet, om der var gjort plads i s-togene til så mange flere passagerer. Han frygtede at stå op hele vejen ind mod København.

- Vi arbejder på at få flere togsæt på s-togene, men vi kan desværre ikke få flere afgange end nu, lød svaret fra Majbritt Hedegaard.

Hun kaldte mulighederne for at komme fra Nykøbing til København for "en buket af muligheder", fordi togrejsende kan vælge mellem at køre med toget til Køge og skifte til s-tog der eller tage en togbus fra Næstved til Ringsted og tage et fjerntog videre ind mod København. Det er også muligt at tage s-toget til Køge Nord og skifte til et fjerntog der.

En tilhører ville gerne vide, hvorfor der ikke bliver indsat direkte busser mellem Nykøbing og København. Her lød svaret fra DSB, at der er jernbane på hele strækningen, så den vil de gerne bruge. Tanja Beckmann Sørensen, der er pendlertalsmand for Lolland-Falster, bakkede heller ikke op om forslaget om busser.

- Jeg har prøvet at tage Flixbus ind mod København. Det kan jeg ikke anbefale. Man havner i den massive kø på Køge Bugt Motorvejen. Så rejsetiden kan godt komme op over to timer, sagde hun.

DSB's informationschef, Tony Bispeskov, var kommet til mødet i Nykøbing med et helt nyt budskab til pendlerne. De kan få kompensation, allerede mens sporarbejdet står på.

- Vi laver en rabat, vi kalder "2 gange 1", hvor vores faste pendlere kan få refunderet den sidste måned, hvis de køber tre måneders pendlerkort, sagde Tony Bispeskov.

Kompensationen kommer dog ikke automatisk. Pendlerne skal selv søge om det, og det kan de tidligst fra marts.

Talsmand for pendlerne på Lolland-Falster, Tanja Beckmann Sørensen, ser ikke direkte busser som en løsning på pendlernes problem. Foto: Anders Knudsen
  • En del spørgelystne pendlere var mødt op i byrådssalen for at høre om konsekvenserne af sporarbejdet. Foto: Anders Knudsen
  • DSB's informationschef, Tony Bispeskov, (yderst til venstre) fortalte om mulighederne for kompensation under sporarbejdet. Foto: Anders Knudsen
  • Talsmand for pendlerne på Lolland-Falster, Tanja Beckmann Sørensen, ser ikke direkte busser som en løsning på pendlernes problem. Foto: Anders Knudsen
Annonce
Annonce
Annonce
112

Direktør efter dødsulykke: - Det er frygteligt

Guldborgsund

Knallertkører dræbt i ulykke: Nu har retten talt

Guldborgsund

- Det er en prøveballon, mener Dølle-formand

Indland

Dansk Erhverv: Vi genopbygger Børsen uanset hvad

112

Dødsulykke i Nakskov: 32-årig klemt mellem to gravemaskiner

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Lolland-Falster

Efter kæmpe-brand: Nu hænger den i en tynd tråd

Guldborgsund

Milliondyr havne-plan: Programlederen forlader sin stilling

Indland

Se videoen: Ikonisk bygning i København er i flammer

Indland

Kæmpe uro i Venstre på Langeland: Fire ud af fem medlemmer skrider

Guldborgsund

Rosa fra Lolland så Børsen-spiret falde: - Det er helt vanvittigt

Udland

Knivstikkeri i kirke i Sydney betragtes som terror

Lokal nyt

Over 100 fartdjævle blitzet: Særligt én kørte alt, alt for stærkt i Nakskov

Femern

Danmarkshistorie: Har udgravet 15 millioner kubikmeter jord, sten og sand

Lolland

Slog lokofører flere gange i ansigtet og ragede på kvinde

112

Kørte 135 km/t i 80-zone

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Casper kæmper for nedrivningstruet vandtårn

Renovation

Gem dem til genbrug: Kan hjælpe børn og unge

Politik

Polen vil samarbejde med Danmark om styrket forsvarsindustri

Indland

87 procent stemte ja til offentlig overenskomst

Guldborgsund

Dølle-beslutning vakte ramaskrig: - Føj for s....

Vejr

En uge med blandet vejr: Forårsvarmen holder sig væk

Lolland

Kurt standsede bilen og skyndte sig ud: - Hernede går vi meget op i storken