cookie-og-privatlivspolitik
Klokken er ved at falde i slag for Lollandsbanens tog, der formentlig kun har fire-fem års levetid tilbage.
Klokken er ved at falde i slag for Lollandsbanens tog, der formentlig kun har fire-fem års levetid tilbage.
Foto: Jan Knudsen

Skinner og veje

Lollandsbanen kan blive testbane for japanske tog

Byrådsmedlem Leo Christensen opfordrer til, at japanske producenter af elektriske tog inviteres til Lolland.




24. november 2019 kl. 08:00 Af David Arnholm

Annonce

LOLLAND-FALSTER Udløbsdatoen for togene på Lollandsbanen nærmer sig. Ifølge Movia er togenes levetid beregnet til at vare til 2024 eller 2025, hvorefter de enten skal udskiftes eller "levetidsforlænges".

Mens mange andre togstrækninger elektrificeres med køreledninger, er der dog ikke umiddelbart planer om det på Lollandsbanen. Som der står i det udkast til en stor mobilitets­plan for 2020, som Movias bestyrelse for nylig har behandlet:

"Lokaltogs materiel kører i dag alene på diesel, og det er ikke samfundsøkonomisk rentabelt at elektrificere infrastrukturen på lokaltogsstrækningerne. Derfor skal andre togmaterielløsninger i spil."


Batteridrevne tog

Den alternative "togmaterielløsning" kan meget vel være batteridrevne tog, som også Lovestorm slog på tromme for i Folketidende i lørdags. Og med baggrund i Lollands gode forhold til Japan spiller byrådsmedlem Leo Christensen spiller nu et opsigtsvækkende forslag på banen:

- Vi skal benytte de rigtig gode relationer, vi har til Japan. Rigtig mange fabrikanter laver nogle gode tog - også elektriske - der kører til tiden. Dem kan vi spørge: "Har I brug for en europæisk testbane?", foreslår han.

Leo Christensen vurderer nemlig, at de japanske togproducenter gerne vil have foden indenfor på det europæiske marked, men at det ikke er så let for dem. Derfor kan Lolland blive et brohoved for dem, og med de mange, mange gensidige besøg, der har været mellem Lolland og Japan, er jorden gødet for et sådant samarbejde.

- Det er kun et spørgsmål om at tage gevinsten hjem fra den investering, vi har lavet ved at rejse derud og tilbage så mange gange. Det er derfor, jeg siger, at vi skal prøve at snakke med dem. De kender vores historie og os og har et behov for at komme ind i EU, men vil blive afvist af alle de store lande, som selv producerer tog - England, Italien, Frankrig, Tyskland. De vil ikke lukke dem ind, men vi kunne gøre det, siger han.

Leo Christensen påpeger, at Lolland kan være interessant for eltogs-producenter, fordi her produceres en masse grøn strøm.

- Det vil være en perfekt strækning at køre på, siger han og nævner, at Mitsubishi Heavy Industries - som er partner med Vestas på vingefabrikken i Nakskov - også producerer tog og derfor kunne være en af de producenter, det kan være værd at række ud til.


Vi kender japanerne

Og med den lokale journalist Tomoko Kitamura Nielsen, der har arrangeret en masse japaneres besøg på Lolland, og med Lollands gode forhold til den danske ambassade i Japan, står en masse døre åbne, vurderer han.

- Forretning er 20 procent know how og 80 procent know who, og vi kender japanerne. Tomoko kan få vores folk ind at snakke med de rigtige mennesker. Så tag fat i Business Lolland-Falster og Tomoko og ambassaden og andre, lyder opfordringen fra Leo Christensen.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her