Sund & Bælt forudser, at en lukning af Kong Frederik IX's Bro vil få flere afledte konsekvenser.
NYKØBING Hvis Femern Landanlæg under Sund & Bælt kommer igennem med sit ønske om at lukke klappen i Kong Frederik IX's Bro, vil det selvsagt få store konsekvenser for de lokale lystsejlere. En af konsekvenserne har Sund & Bælt selv bragt på bane på et møde med Transport- og Boligministeriet i november:
"Der er ikke erfaringer med klapbroer, hvor der er en elektrificeret jernbane og trafik i det omfang, vi kommer til at se på banen. Derfor kan det være en fordel at anlægge en fast bro. Det kræver flytning af en lystbådehavn", står der i mødereferatet, som Folketidende har fået aktindsigt i.
Tanken om at flytte en lystbådehavn uddybes i et notat om "Proces for afklaring af løsningsscenarier for bro over Guldborgsund", som Femern Landanlæg har udarbejdet 14. januar, og som Folketidende også har fået aktindsigt i.
Her beskrives det, hvordan en beslutning om at bygge en ny jernbanebro som en fast bro i stedet for - som beskrevet i anlægsloven - en klapbro formentlig vil medføre, at der skal udarbejdes et tillæg til den eksisterende miljøredegørelse. I den proces vil der formentlig skulle gennemføres en høring og dialog med kommunen, havnen og øvrige interessenter, og, bemærkes det:
"Interessenterne kan have ønsker, som der skal tages stilling til (finansiering), herunder om de skal være en del af projektet og Miljøredegørelsen. Der kunne jo være ønsker om, at der som alternativ skulle etableres en ny lystbådehavn syd for broen, en uddybning af sejlrenden eller andre projekter."
Folk sælger deres både
Hos foreningen Sejlklubberne i Guldborgsund har formand Palle Tørnqvist godt hørt rygter om flytning af en lystbådehavn.
- Det er ikke noget, vi har hørt om officielt, men vi har da grublet over, at det ville være naturligt at tilbyde Lergraven at flytte, siger han og tilføjer, at det er spørgsmålet, om det er nødvendigt.
- Lidt polemisk sagt: En lukket bro vil give masser af pladser i havnen på sydsiden, fordi folk sælger deres både eller flytter dem til et andet sted, hvor de ikke er spærret inde. Jeg tror ikke, sejlklubberne overlever ret længe, siger han.
I Lergravens Sejl- og Fiskeriklub tvivler næstformand Karl Erik Nielsen også på, at det kommer til en flytning.
- I princippet kan det være rigtigt: Skal vi kunne sejle ud i Smålandsfarvandet, vil det kræve en flytning. Men jeg tror ikke, det kommer dertil, siger han og forklarer, at de større sejlskibe og motorbåde nok bare vil finde bådepladser et andet sted.
Senere på måneden skal sejlklubberne i øvrigt mødes med de lokale folketingsmedlemmer i Kaffeklubben, men allerede mandag mødtes Lennart Damsbo-Andersen (S) med dem på egen hånd. Her opfordrede han dem til at søge foretræde for Folketingets transportudvalg.
Og selv mødtes han i går med transportminister Benny Engelbrecht (S) for at drøfte spørgsmålet om broklappen.
- Jeg havde lejlighed til at redegøre for, hvordan situationen er, og refererede til mødet med sejlklubberne for at fortælle, hvor vigtigt det er, at der er mulighed for gennemsejling, fortæller Lennart Damsbo-Andersen.
Af førnævnte møderefereat fremgår det i øvrigt, at det ikke kun er en lystbådehavn, der skal flyttes, men også noget andet. Hvad det andet er, er blevet streget over i det eksemplar af referatet, som Folketidende har fået aktindsigt i.