Pendler 310 kilometer om dagen i sin bil. Men hun vil hellere tage toget
LANGØ 155 kilometer ud. Og 155 kilometer hjem. Hver dag. Hver uge. Året rundt.
Marina Due og hendes Peugeot 208 er et fasttømret team, som sammen sætter i gear hver morgen.
Turen går fra hjemmet i Langø til jobbet i Havdrup nær Solrød, hvor Marina Due er daginstitutionsleder.
- Det er mit drømmejob. Jeg søgte det, fordi jeg gerne vil prøve den udfordring, det er at skabe noget i en kommune med stor tilvækst. Det er jo ikke noget, jeg kan finde i Lolland Kommune, konstaterer Marina Due.
Da hun blev ansat for to et halvt år siden, købte hun en ny bil og begyndte sit pendlerliv.
- Det er langt. Men jeg trives ret godt med turen, og jeg synes, at den bliver lidt kortere for hver dag. Jeg nyder de smukke landskaber, jeg kører forbi på Sydsjælland, og for det meste slapper jeg af i min bil, fortæller Marina Due.
Hun havde dog andre forventninger, da hun sagde ja til jobbet langt fra Langø.
- Jeg troede, at jeg kunne tage toget og dermed lægge noget af min arbejdstid der. Men det viste sig helt umuligt.
Hvis Marina insisterer på at tage tog og bus på arbejde, skal hun hver morgen sætte godt fire timer af til turen til Havdrup og indstille sig på at skifte fire gange undervejs.
Samme recept gælder på hjemvejen, og det er ikke foreneligt med Marinas privatliv. Derfor vælger hun bilturen på to gange godt halvanden time.
Men hvorfor vælge at leve med så lang transport i hverdagen?
- Jeg har ikke lyst til at flytte fra Langø. Det er et smukt og dejligt sted at bo, og det har været mit hjem i 20 år. Derudover er det jo ikke nemt at sælge et hus her. Og hvis jeg kunne sælge, ville det koste langt mere at købe en anden bolig nær mit arbejde. Så jeg pendler, fastslår Marina Due.
Hun vælger at møde klokken 09.00, så hun kan vente med at køre hjemmefra, til den værste morgentrafik er overstået. Og hun drejer fra motorvejen syd for Solrød, hvor de lange motorvejskøer typisk opstår.
- Jeg holder yderst sjældent i kø, og jeg synes, at motorvejen fungerer bedre end sit rygte.
Men der er dagligt episoder på vejen, hvor Marina Dues afslapning bag rattet er stærkt udfordret.
- Jeg oplever, at folk, jeg deler vejen med, gør mig utryg, fordi de ikke er opmærksomme i trafikken. De sidder og sms'er på deres mobiltelefoner, mens de kører. De barberer sig og tager sminke på, mens de kører. De smider cigaretter og andre ting ud ad vinduerne, mens de kører. Jeg bliver med jævne mellemrum forskrækket og tænker "Gud, når ham der at kigge op, inden han kører ind i mig?". Det er meget skræmmende, fortæller Marina Due, der håber, at den nye stramning af loven for brug af telefoner under kørslen hjælper på den del af problemet.
- Sådanne episoder får mig til at længes efter ordentlig kollektiv trafik. Jeg drømmer om direkte tog fra Nakskov til hovedbanen i København. Rigtig gode tog, der kører hurtigt og til tiden. Dem drømmer jeg også om om vinteren, hvor det er glat på vejene. Jeg ville være den første til at skifte fra bil til tog, hvis jeg kunne, lover Marina Due.
Hun er glad for sin dieselbil, der er en trofast starter om morgenen. Men hun bryder sig heller ikke om dens udstødning.
- Jeg tænker ofte på, at jeg sætter et meget dybere klimaaftryk, end jeg har lyst til. Jeg burde ikke brænde så meget diesel af hver dag, og det har jeg det skidt med. Også af den grund længes jeg efter bedre tog.
Når politikerne på Christiansborg sætter sig til forhandlingsbordet for at lave en ny trafikaftale, har Marina Due flere ønsker.
- Jeg ønsker mig en mere ambitiøs og innovativ trafikplan, der tilgodeser indbyggere i yderområderne, så de hænger bedre sammen med resten af Danmark. Jeg ønsker at flere borgere i yderområderne frit kan vælge deres arbejdsplads uden at skulle ud at investere i en ny bil til formålet, siger Marina Due og tilføjer:
- Samtidig ville jeg ønske, at vi kunne tiltrække flere borgere til Lolland, hvis den offentlige transport gjorde det muligt at beholde sit job i hovedstadsområdet. Hvis jeg kunne bestemme, ville jeg ønske mig et direkte hurtig-tog fra Nakskov til hovedbanen, med stop på Køge Nord Station, hvor der er mulighed for at arbejde på rejsen. Det ville gøre min hverdag og min klima-samvittighed noget bedre.