Andre tjenester
Vi har observeret, at du har installeret en adblocker. Vi kan derfor ikke vise dig vores annoncer. Det er vi rigtig kede af, da indtægterne fra annonceringen er med til at vi på daglig basis kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.
Vi håber derfor, at du i din adblocker, vil tillade visning af annoncer fra folketidende.dk. Selvom du tilføjer folketidende.dk, vil du stadig undgå reklamer fra andre sites.
Klik på dit adblock ikon i browseren. Tilføj domænet folketidende.dk under tilladte domæner. Næste gang du besøger os vil reklamerne kunne vises.
Tak for hjælpen og god læselyst!
Lolland-Falsters Folketidende
3
Billeder
BILLEDSERIE og VIDEO Fundamentet til pylon på ny bro er blevet støbt
NORDFALSTER Arbejderne på den kommende Storstrømsbro har nu fuldført en stor opgave, der er central i brobyggeriet.
De har nemlig færdigstøbt bundpladen i det fundament, der skal bære pylonen midt på den kommende bro.
Støbningen har fundet sted på byggepladsen på Masnedø, og der har været tale om et stort og kompliceret stykke arbejde.
- Støbningen har været planlagt over lang tid og har involveret rigtig mange forskellige dele for at få det hele til at gå op indenfor en snæver tidsramme, siger Niels Gottlieb, der er projektchef for Vejdirektoratet i brobyggeriet.
Bundpladen, som fundamentet hedder, er 90 centimeter tyk og har et areal på 34 gange 42 meter.
Til pladen er der gået 1.300 kubikmeter beton, og det har krævet 150 lastbiler at transportere det.
Betonen er blevet støbt dels på selve byggepladsen, dels blevet leveret af firmaet DK-beton.
Derefter er den blevet pumpet ind og fordelt mellem armeringsjernene, inden den begyndte at størkne.
Selve støbningen har taget 15 timer og involveret cirka 60 arbejdere, som var fordelt på to hold, oplyser Vejdirektoratet.
Det fremgår ikke, hvornår fundamentet til pylonen skal anbringes ude i Storstrømmen.
Når pylonen til sin tid er færdig, vil den stå i en højde af 102 meter over havets overflade og midt i sejlrenden i Storstrømmen.
På begge sider af pylonen vil der være gennemsejlingsfag med en bredde af 160 meter til skibstrafik under broen.
Boen bliver cirka fire kilometer lang, og den vil være forsynet med to jernbanespor, en tosporet landevej og en gang- og cykelsti.
KOMMENTARER