Efter omtale i Folketidende: Region Hovedstadens trafikudvalg er skeptisk overfor forslag om at droppe papirkøreplaner i busserne.
LOLLAND-FALSTER Sagen endte med at blive sparket til hjørne, da Movias bestyrelse i onsdags drøftede et forslag fra administrationen om at droppe de trykte køreplaner i busserne fra 15. december, hvor en ny køreplan træder i kraft. Region Hovedstadens medlem af bestyrelsen, Christoffer Buster Reinhardt (K), havde nemlig nået at vende sagen med sit bagland, og her var der langt fra begejstring.
Forhistorien er, at Folketidende for en uge siden - tirsdag 5. november - fortalte om forslaget, der bunder i, at Movia i år har en udgift på omkring 1,8 millioner til at trykke og distribuere køreplanerne. De penge vil Movia gerne spare, men som Folketidende fortalte, er Passagerpulsen hos Forbrugerrådet skeptisk og kalder det en dårlig idé.
Den artikel så et medlem af Region Hovedstadens trafikudvalg, og samme aften var der ekstraordinært møde i Region Hovedstadens regionsråd. Her stak medlemmerne af trafikudvalget hovederne sammen til et lille uformelt møde, hvor de drøftede sagen.
- Der var klar enighed om, at vi ikke synes, det er en god idé. Så vi har bedt Movias administration komme til et møde i trafikudvalget senere på måneden, siger formanden for Region Hovedstadens trafikudvalg, Jens Mandrup (SF), der i øvrigt er gammel Nykøbing-dreng.
Han fortæller, at trafikudvalget allerede var skeptisk, da Movia ved årets begyndelse fjernede køreplanerne fra stoppestederne. Udvalget har derfor bevilget 1,7 millioner kroner til at få nedtællings-skærme på ekstra 100 af Region Hovedstadens omkring 1.300 stoppesteder. Og nu vil trafikudvalget altså gerne høre Movias argumenter for, hvorfor det skulle være i orden at droppe trykte køreplaner i busserne - den løsning, som Passagerpulsen har kaldt "et plaster på såret" i forbindelse med nedtagningen af køreplanerne fra stoppestederne.
- Vi er spændt på, hvad argumenterne er, og så må vi se, om Movia kan overbevise os. Men umiddelbart er vi skeptiske, for vi har ret meget fokus på ældre, handicappede og andre svage, og de er måske ikke så tekniske, at de kan slå det op på en mobil, bemærker Jens Mandrup.
Movias argument er, at der ikke er så mange, der bruger de trykte køreplaner, og at der kan spares penge?
- Men hvor mange er "ikke så mange"? Det vil vi gerne høre om, siger han.
Og netop ønsket fra Region Hovedstadens trafikudvalg om et møde med Movias administration om sagen fik Movias bestyrelse til at træde på bremsen og udsætte sagen.
- Vi ville gerne have en fælles beslutning, fortæller Vordingborg Kommunes borgmester, Mikael Smed (S), der er medlem af Movias bestyrelse.
Han fortæller, at bestyrelsen dog nåede at drøfte muligheden for måske at have køreplaner liggende hos Borgerservice, men at intet blev besluttet.