- Selv om gutterne kører hjemmefra klokken 05.30, holder de i kø alt for længe. Derfor siger vi helst ikke ja til opgaver nord for byen.
LOLLAND-FALSTER Trængsel og kø på vejene er et kæmpe problem for Lolland-Falsters bosætning og beskæftigelse, mener Dansk Byggeri, hvor branchedirektør Henrik Ruge-Andersen Friis er ekspert i infrastruktur.
Det er ikke på grund af trængsel på Lolland og Falsters egne veje, problemet opstår. Her er der som regel god plads.
Men køerne på vejene nær hovedstaden står i stigende grad i vejen for bosætning på Lolland-Falster, lyder Henrik Ruge-Andersen Friis' vurdering.
For det er i København og omegn, de store byggeopgaver er, og vejen dertil for folk, der bor på Lolland-Falster, er for langtrukken og besværlig.
Tvinges over i biler
- Det er blevet sådan, at 130-150 kilometers afstand til de store arbejdskraftcentre er nok til, at Lolland-Falster bliver isoleret og dermed et udkantsområde. Det sker på grund af trængslen på vejene, og den trængsel opstår, fordi jernbanen fungerer så dårligt, at det tvinger folk over i bilerne, fastslår Henrik Ruge-Andersen Friis og henviser til den statistik, Vejdirektoratet med jævne mellemrum laver over trængslen på de danske statsveje.
I den seneste udgave af trængselsrapporten, der bygger på tal fra 2016, kan man læse, at på en gennemsnitlig hverdag i 2016 var den opgjorte forsinkelse på omkring 335.000 køretøjstimer.
Når forsinkelsestimerne på et hverdagsdøgn omregnes til årsbasis, bliver det til cirka 77 millioner tabte køretøjstimer.
Tabet af timer svarer på årsbasis til cirka 60.000 fuldtidsstillinger.
Omregnes forsinkelsestimerne til samfundsøkonomi, var der i 2016 et samfundsøkonomisk tab på cirka 24 milliarder kroner på grund af trængsel.
Og det er langt fra kun københavnernes eget problem, når trafikken står stille i og omkring storbyen.
Lukket efter klokken seks
- Det er et problem, især for egne som Lolland-Falster. Vejnettet er enormt belastet sydfra om morgenen. Det er kommet dertil, at "peakpointet" for trængslen på Sydmotorvejen er mellem klokken 05 og 06. Folk kører hjemmefra sidst på natten, for ellers kan de ikke komme frem. Efter klokken 06 er der simpelthen lukket, og det får mange til at give op og blive hjemme. Det er en kæmpe udfordring for Lolland-Falsters bosætning, at man på den måde mister kontakten med det store arbejdskraftcenter i København. Det gør det meget svært at bo på Lolland og arbejde i hovedstadsområdet, for pendlingen bliver for lang og for besværlig, siger Henrik Ruge-Andersen Friis.
Siger nej til opgaver
Bo Rasmussen Rasmussen er direktør i Garant Gulve i Nykøbing, og han mærker trængslen på vejene direkte i sin ordrebog.
- De fire spor, der er lavet på motorvejen, fungerer fornuftigt, men vi siger alligevel nej til opgaver nord for København, fordi det er en dræber at komme frem og tilbage. Det går lige til Brøndby, Hvidovre, Rødovre og den omegn, men når vi rammer ringvejen, bliver det for meget. Selv om gutterne kører hjemmefra klokken 05.30, holder de i kø alt for længe. Derfor siger vi helst ikke ja til opgaver nord for byen, selv om de ville være rare at have i ordrebogen, fortæller Bo Rasmussen, der også er bestyrelsesmedlem i Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster, og tilføjer:
- De fleste af gutterne har børn, de skal hjem til. Det hænger slet ikke sammen med åbningstiderne i daginstitutionerne.
Især mandage er "dræberdage" for Garant Gulves folk fra Nykøbing.
- Mandag er den dag, jyderne kommer væltende på vejene. Det er helt umuligt at komme frem. Torsdag kører jyderne hjem igen, så fredag er den bedste dag, hvis man skal have en chance for at komme frem uden for meget kø, konstaterer Bo Rasmussen.