På et møde i Ringsted erklærede Kristian Pihl Lorentzen Venstres støtte til projektet med et fremskudt færgeleje.
Fortalerne for projektet med et fremskudt færgeleje på Vestlolland har fået en vigtig allieret på Christiansborg. Venstre støtter nemlig nu projektet og vil tage til forhandlingerne om en infrastrukturaftale med et ønske om at få Sund & Bælt til at udarbejde en egentlig forundersøgelse.
Det fortæller transportordfører Kristian Pihl Lorentzen, efter at han på et Venstre-møde i Ringsted onsdag aften drøftede en række trafikprojekter i Region Sjælland med partiets bagland.
- Når nu Femern åbner, bliver det en meget vigtig rute i Danmark, så det er et projekt, vi er meget optagede af. Og der var enighed om, at det er et vigtigt projekt, så vi vil gerne have igangsat en egentlig forundersøgelse. Det håber vi kommer med i en ny trafikaftale, siger han.
Da den tidligere regering med Venstre i spidsen i foråret indgik en stor aftale om de kommende års investeringer i infrastruktur - den plan, som den nye S-regering har skrottet - var det fremskudte færgeleje ikke blandt de projekter, der var opbakning til. Men det var Liberal Alliance med daværende transportminister Ole Birk Olesens skyld, lader Kristian Pihl Lorentzen forstå:
- Venstres støtte til det fremskudte færgeleje har været der hele tiden, men når man er i regering med nogle andre, er det ikke altid, man får sin vilje 100 procent. Og Venstre havde ikke transportministerposten. Men vi har et klart mål om, at det skal man etablere, for det vil betyde rigtig meget for vores land.
Kristian Pihl Lorentzen hæfter sig også ved beregningerne af samfundsøkonomien i projektet.
- Der er en sund økonomi, vurderer han.
Den opfattelse deler det lokale byrådsmedlem Henrik Høegh, der deltog i mødet.
- Med dagens renteniveau er det en god investering for samfundet at få en rente på mellem 3,5 og 4 procent, siger han og tilføjer, at forrentningen i projektet også vil blive endnu bedre, hvis prisen for færgebilletterne sænkes som følge af den rabat, der 1. januar 2018 blev indført på Storebæltsbroen.
- Og færgelejerne er ejet af Sund & Bælt, så det vil være naturligt, at Sund & Bælt laver investeringen i det fremskudte leje, så de får god og effektiv sejlads ud af det. Og jeg har ladet mig fortælle, at Sund & Bælt absolut er interesseret i at lave den her investering, røber Henrik Høegh.
E55 og ny motorvej
På mødet i Ringsted drøftede Venstre-folkene også andre infrastrukturprojekter - der iblandt opgraderingen af E55 mellem Nykøbing og motorvejen, som der i den skrottede plan var afsat en halv milliard kroner til.
- Det projekt er der stadig meget stor tilslutning til, forsikrer Kristian Pihl Lorentzen og tilføjer, at det også handler om at forbedre forholdene for trafikanter til og fra færgerne i Gedser.
- Forbindelsen i Gedser får formentlig en voksende betydning. Femern-forbindelsen betjener Lübeck og Hamborg, mens Gedser dækker i den anden retning. Og der kommer helt klart meget mere synergi i fremtiden mellem Tyskland og Danmark, så derfor får den forbindelse øget betydning - også for turister, når de får flere penge i øst. Der bliver kun mere trafik, og derfor giver det meget mening at få investeret i den vej, siger han.
På mødet var der også opbakning fra de lokale venstrefolk til at arbejde for at få opgraderet landevejen mellem Ringsted og Roskilde til en motorvej, og det ser Henrik Høegh perspektiver i. Det vil nemlig kunne aflaste Sydmotorvejen, som ventes at få mere trafik, når Femern-forbindelsen åbner.