Tysk tunnel-godkendelse skal suppleres.
FEMERN BÆLT Da Femern A/S indleverede det meget omfattende materiale, der skulle til for at opnå tysk godkendelse til byggeriet af Femern Bælt-tunnelen, var der tilsyneladende overset et fredet stenrev.
Det fortæller Neuer Osnabrücker Zeitung, der kan citere Slesvig-Holstens departementschef for trafik, Thilo Rohlfs, for, at der er tale om en fejl - som man imidlertid kan rette gennem en supplerende godkendelsesproces.
Manglede i materialet
Den tyske naturbeskyttelsesforening NABU offentliggjorde sidste år resultatet af deres egen undersøgelse af havbunden: Forskningsdykkere gennemførte en ny kortlægning, og efterfølgende blev der fortalt om det beskyttede stenrev, der ikke fremgik af Femern A/S' ansøgning.
Delstatens transportministerium har overfor Lübecker Nachrichten bekræftet, at revet manglede i materialet. I mellemtiden har delstatens miljøministerium fået gennemført en ny havbundsundersøgelse, og på den måde ifølge Neuer Osnabrücker Zeitung fået bekræftet, at der er et stenrev: "og endda klare henvisninger til flere, hidtil ubekendte rev-flader ved linjeføringen".
"Påvirker ikke tidsplan"
Derfor er Femern A/S nu bedt om at forbedre ansøgningsmaterialet.
- Vi er i god dialog med de tyske myndigheder i sagen, hedder det fra kommunikationschef Morten Kramer Nielsen, Femern A/S:
- Vi forventer ikke, at den vil påvirke den samlede tidsplan for projektet, lyder Femern A/S' korte svar på, om sagen kommer til at forsinke tunnelbyggeriet.
Stenrevene er beskyttede af både tysk naturbeskyttelseslov og europæiske retningslinjer.
NABU har i forbindelse af fundet af revet fortalt, at det er et af de punkter, man har klaget over til den tyske forvaltningsdomstol, der er i færd med at vurdere validiteten af den tyske godkendelse.
Her er der planlagt mundtlige retsforhandlinger i september og oktober.