I et brev til Transportudvalget går Sejlklubberne i Guldborgsund Kommune i flæsket på oplæg om bro.
NYKØBING I et krast brev til Folketingets transportudvalg går paraplyforeningen Sejlklubberne i Guldborgsund Kommune i rette med det beslutningsoplæg, Sund & Bælt/Femern Landanlæg har udarbejdet om fremtiden for Kong Frederik IX's Bro.
Oplægget rummer nemlig vildledende oplysninger, mener sejlklubberne. De anker blandt andet over, at det i oplægget fremstilles, som om det kun er "den lokale sejlklub", der er modstandere af forslaget om at lukke broen. I realiteten omfatter modstanden nemlig, påpeger sejlklubberne, "sejlklubber og havne omkring Lolland og Falster, ligesom Dansk Sejlunion, Foreningen af Lystbådehavne i Danmark og Danske Tursejlere har protesteret mod en nedlukning af det nationale gennemsejlingsfarvand".
Et andet eksempel, som sejlklubberne fremhæver som et eksempel på vildledning, er, at beslutningsoplægget "under foregivelse af at have fulgt den lokale debat" nævner, at der har været forslag om sluser, skibslifte og en kranløsning. Men de forslag er på ingen måde repræsentative for sejlerorganisationerne og "synes kun at tjene til en nedvurdering af lødighed og emner i den lokale debat - mod bedre vidende".
Endelig anker sejlklubberne over, at beslutningsoplægget ikke forholder sig til, at det faldende antal gennemsejlinger hænger sammen med mangelfuld vedligeholdelse og afmærkning af sejlrenden. Alt i alt får det klubberne til at konkludere:
"Det er Sejlklubberne i Guldborgsund Kommunes umiddelbare vurdering, at beslutningsoplægget er udtryk for dårlig embedsmandsskik. Politikere i alle led bør kunne stole på embedsværkets og offentlige myndigheders faglige redelighed, neutrale rådgivning og fyldestgørende oplysninger. Det mener vi ikke, at Sund & Bælt/Femern Landanlæg og Banedanmark lever op til i denne sag."
Vil ikke vurdere lødighed
Mikkel Hemmingsen, der er direktør for Sund & Bælt, lader sig ikke tirre af kritikken fra sejlklubberne.
- Jeg vil ikke vurdere lødigheden i lystsejlernes oplevelse af vores sagsfremstilling, siger han og fortsætter:
- Banedanmark og Sund og Bælt har, for at udvise rettidigt omhu, åbent fremlagt en risikovurdering ved en klapbro set i lyset af den Ten-T-korridor, der skal anlægges, og undersøgt forskellige muligheder for at afhjælpe denne risiko. Vi har i den forbindelse åbent gjort opmærksom på de fordele og ulemper, der er ved de forskellige løsninger, og hvad konsekvensen kan blive af forskellige løsninger, som vi oplever dem. Tilsvarende har andre interessenter, herunder lystsejlerne givet udtryk for deres ønsker til beslutningstagerne. Det har vi fuld respekt for, siger han.