En lukning af Kong Frederik IX's Bro kan blive farlig for lystsejlerne, advarer Sejlklubberne i Guldborgsund om i brev til transportudvalget.
NYKØBING Hvis Sund & Bælt kommer igennem med sit ønske om at lukke Kong Frederik IX's Bro, vil det ikke alene gøre livet besværligt for lystsejlerne, det vil også kunne blive farligt. Det advarer Sejlklubberne i Guldborgsund om i et brev til Folketingets transportudvalg.
"Sikkerheden til søs bliver i virkelighedens verden stærkt udfordret, hvis en gennemsnitlig fritidssejler vælger at sejle ud i Østersøen øst for Falster eller Vestlige Østersø/Femern Bælt og Langelandsbælt vest om Lolland. Herude i rum sø hersker vind og bølger helt anderledes barsk i frisk sommervejr i forhold til genvejen Guldborg Sund, der byder på fladt vand mellem Østersøen og Smålandsfarvandet selv ved hård vind", skriver talsmand Palle Tørnqvist.
160 kilometer
Han går også i rette med en beskrivelse af, at omvejen ved en brolukning blot skulle være 90 kilometer og kan klares på et par timer.
"De til tider barske forhold i Østersøen og Langelandsbælt er heller ikke overstået på nogle timer. Den længste omvej til Nykøbing F. sydfra er anslået til cirka 160 kilometer. Med den fart, de fleste lystsejlere kan sejle med, vil omvejen tage to eller tre dage med havneanløb og overnatninger undervejs", skriver han og forklarer, hvorfor det er problematisk:
"For erfarne og trænede sejlere i store både er sejladsen langs Falsters østkyst - uden havne mellem Hesnæs og Gedser - ikke noget problem i magsvejr. Heller ikke distancen fra Gedser til Nakskov Fjord med anløbsmulighed og overnatning i Rødbyhavn. Men for den almindelige fritidssejler i sejlbåde af moderat størrelse er Sund & Bælts påtvungne omvej både farlig og utilrådelig, medmindre en sikker vejrudsigt forudser rolige vindforhold på hele den ugelange tur frem og tilbage", skriver han.
Brevet slutter med en klar kritik af Sund & Bælt:
"Sikkerheden til søs er åbenbart ukendt for de teknokrater, der alene påberåber sig sikkerhed for, at svensk/tyske godstog ikke bremses af klappen på Frederik IX's Bro seks gange i døgnet - syv minutter hver gang."
Transportudvalget har bedt transportminister Benny Engelbrecht (S) om at kommentere henvendelsen, men det har han ikke gjort endnu.
Femern Landanlæg under Sund & Bælt arbejder i disse dage på en indstilling til Tansport- og Boligministeriet. Målet er at få politikerne på Christiansborg til at ændre den lov, der fastslår, at en udvidelse af Kong Frederik IX's Bro skal udstyres med en klap.
De lokale sejlklubber organiseret i paraplyforeningen Sejlklubberne i Guldborgsund kæmper imod og får i næste uge foretræde for Folketingets transportudvalg for at argumentere imod ønsket fra Femern Landanlæg/Sund & Bælt.
Almen viden
Brian Bennetsen, der er leder af Gedser Redningsstation, er dog enig i den problemstilling, Sejlklubberne i Guldborgsund påpeger.
- Det er almen viden, at det er noget mere barsk farvand at sejle i, når man sejler i Østersøen fremfor i Guldborgsund. Guldborgsund er et meget mere beskyttet farvand at sejle i, siger han og fortsætter:
- Når vi netop ligger i et område som Gedser, hvor vi har meget blæst, vil der være mange, der bliver begrænset i at komme den vej. Mange sejlere, der kommer sydfra, vil med stor sandsynlighed ikke sejle til Nykøbing, hvis de skal op i Langelandsbælt eller øst om Falster. Dermed vil der være mange, der bliver snydt for en flot sejltur op igennem Guldborgsund, siger han.