cookie-og-privatlivspolitik
Skal broklappen i Kong Frederik IX's Bro fortsat åbne for sejlerne, eller skal den klappes i for evigt af hensyn til togtrafikken? De lokale sejlklubber kæmper for, at broen skal gå op, mens Sund & Bælt vil have den lukket i permanent.
Foto: Anders Knudsen/arkivfoto

Skinner og veje

Skæbnestund for broklap tirsdag

Forligskredsen får præsenteret udspil fra Sund & Bælt og Banedanmark.




18. maj 2020 kl. 08:07 Af David Arnholm

Annonce

NYKØBING Lang tids uvished om fremtiden for Kong Frederik IX's Bro i Nykøbing er formentlig snart slut.

Tirsdag samles de syv partier i forligskredsen bag Femern Bælt-forbindelsen nemlig for at få præsenteret et udspil fra Sund & Bælt Holding A/S og Banedanmark.

De arbejder på at elektrificere og udvide broen med et ekstra jernbanespor, men er betænkelige ved anlægsloven, som fastslår, at der skal være en klapbro, så sejlere med høje master kan passere.

De har derfor undersøgt, om man alternativt kan sende togene gennem en tunnel eller måske lade togene glide over broklappen uden kørestrøm. Hvad konklusionen er på de undersøgelser, ved politikerne endnu ikke.

- Jeg regner med, at der kommer en indstilling, hvor de har kigget de forskellige løsninger igennem. Men jeg har ikke nogen forventning om, at det er i den ene eller den anden retning. Det bliver spændende, siger det lokale folketingsmedlem Lennart Damsbo-Andersen (S).

Mens nogle af Folketingets transportordførere henholder sig til lovens krav om en klapbro, vil andre afvente udspillet, inden de melder ud, hvad de vil støtte.

Læs også artiklerne:

"Lokale står fast: Sejlere skal kunne passere"
"S, SF og DF: Anlægsloven siger, der skal være klap"



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her