Byggeriet af den nye Storstrømsbro begynder nu for alvor at blive synligt. Torsdag sænkes den første bropille på plads i Storstrømmen.
"Det er en milepæl".
Sådan sagde projektchef Niels Gottlieb fra Vejdirektoratet, da arbejdet med at sænke den første bropille til den nye Storstrømsbro mellem Falster og Masnedø torsdag eftermiddag begyndte.
Men uanset om man kalder det en milepæl, en bropille eller noget helt tredje, så er torsdagens nedsænkning et tegn på, at byggeriet af den nye bro nu for alvor begynder at blive synligt for menigmand.
Den 2.500 tons tunge bropille blev sejlet ud i Storstrømmen på en katamaran, og derefter bliver den sænket ganske langsomt ned på sit bestemmelsessted på havbunden.
Arbejdet ventes at tage omkring 10 timer, men det skal også ske med stor nøjagtighed, for det er kun tilladt at afvige fra det planlagte sted med fem centimeter. Bropillen kommer ikke til at stå direkte på selve havbunden, men sænkes ned på to lag sten, så den kommer til at stå stabilt.
Det var meningen, at 21 Syd, som bropillen kaldes, skulle have været sænket på plads allerede for et par uger siden, men vejret var ikke helt med brobyggerne, så derfor skete det først i dag, torsdag.
Den næste bropille skal efter planen sænkes på plads til januar, men der er stadig lang vej endnu, før der står en bro. Broen, som bliver cirka fire kilometer lang og Danmarks tredjestørste efter Storebæltsbroen og Øresundsbroen, skal nemlig hvile på hele 40 bropiller plus den store pylon.
Efter planen skal broen åbnes for biltrafik i 2023 og for togtrafik året efter.