- Vi respekterer, at borgmesteren er ærgerlig, men bliver alligevel nødt til at forholde os til realiteterne, siger Sund & Bælts administrerende direktør, Mikkel Hemmingsen
NYKØBING Banedanmarks og Sund & Bælts ønske om at ændre projektet for Frederik IX's Bro til en bro uden klap vil lande på transportminister Benny Engelbrechts (S) bord. Dermed bliver det en politisk beslutning, der afgør, om kommunens og lystsejlernes ønske om fri passage på vandet skal vige for Banedanmarks ønske om en sikker forbindelse for togene.
Det er det sidste, der har fået Sund & Bælt til at beslutte sig for at gå efter en model uden broklapper - trods protester fra Guldborgsund Kommune med borgmester John Brædder i spidsen.
- Vi respekterer, at borgmesteren er ærgerlig, men bliver alligevel nødt til at forholde os til realiteterne, siger Sund & Bælts administrerende direktør, Mikkel Hemmingsen.
- Vi tager jernbanesikkerheden og vores evne til at kunne levere på de projekter, vi har ansvaret for, ekstremt seriøst. Banedanmark og Sund & Bælt er bekymrede for de risici, der er forbundet med at konstruere og drive en elektrificeret klapbro med højspændingsledninger til en transeuropæisk højhastighedsjernbane, der skal være forbindelsesled mellem Skandinavien og Europa, uddyber han.
Lang bremselængde
Mikkel Hemmingsen nævner i den forbindelse, at de godstog, der skal køre på banen, og som vil have en længde på op til 1.000 meter, skal kunne passere sikkert over Guldborgsund - og at de vil have en bremselængde, der også er på omkring 1.000 meter.
I den forbindelse er Banedanmark bekymret for, om der kan laves en driftssikker løsning, der ikke skaber forstyrrelser i jernbanetrafikken regionalt, nationalt og internationalt.
- Det vil være en stor teknisk udfordring dels at anlægge en ny elektrificeret klapbro og dels at elektrificere den eksisterende klapbro. For at imødegå de tekniske og driftsmæssige risici vælger vi at forholde os til problematikken på forkant. Derfor vil Banedanmark og Sund & Bælt indstille til Transport- og Boligministeriet at ændre det oprindelige koncept med en klapbro til en fast bro, siger Mikkel Hemmingsen.
I de kommende år skal der ske en opgradering af jernbaneforbindelsen mellem København og Hamborg via den kommende faste forbindelse under Femern Bælt.
Arbejderne med opgraderingen af jernbanen i Danmark udføres i henhold til anlægsloven for Femern Bælt-projektet, lov nummer 575 af 4. maj 2015.
Arbejderne finansieres af A/S Femern Landanlæg og udføres med Banedanmark som bygherre.
Som en del af anlægsarbejderne skal jernbanen på Falster og Lolland udvides fra ét til to spor, og i den forbindelse skal der etableres en ekstra bro over Guldborgsund parallelt med den nuværende Kong Frederik IX's Bro.
Så sent som for to måneder siden bekræftede Femern Landanlæg, at den nye bro skal være en klapbro, men nu har Sund & Bælt ændret mening.
Giver mindre larm
Han tilføjer, at en fast bro har den fordel for lokalområdet, at den vil være mere støjsvag - en ting, der vil hænge godt sammen med kommunens planer om Nykøbing Ø, vurderer han.
Som omtalt i Folketidende i går kræver John Brædder et møde med Banedanmark og Sund & Bælt, og det krav er Mikkel Hemmingsen indstillet på at imødekomme.
- Det er naturligvis hensigten at forblive i dialog med kommunen om den videre proces i forbindelse med foreslåede ændring af klapbroen til en fast bro, siger han.