Ny bro giver flere risici for fejl, så broen bliver fast uden mulighed for åbning for skibe, som er for høje til at sejle under.
NYKØBING - Det er fandens til julegave!
Sådan lyder reaktionen fra borgmester John Brædder (G), efter at Sund & Bælt i en korrespondance med kommunen om fremtiden for Frederik IX's Bro mandag kom med en overraskende udmelding: "Sund og Bælt har besluttet at ændre det oprindelige koncept med en klapbro til en fast bro".
Uden en broklap, der kan gå op, vil skibe med en højde på over fire meter ikke kunne passere.
- Det får store konsekvenser. Vi skal lave vores strategi om for vores brug af vandet, siger John Brædder og forklarer, at kommunen ellers netop satser på sejlturisme og blandt andet har investeret i kapsejladsen Vegvisir.
En kilometer lange tog
Baggrunden for Sund & Bælts beslutning er den forestående opgradering af jernbanen i relation til Femern-forbindelse. Jernbanen skal udvides med et ekstra spor, som skal anlægges på en ny bro ved siden af den eksisterende, og dels skal strækningen elektrificeres med køreledninger. Det er udfordrende:
"Når broen får monteret kørestrømsanlæg er risikoen for fejl større end den er i dag, da flere tekniske systemer skal spille sammen", forklarer projektchef Steen Bruce Corfitsen fra A/S Femern Landanlæg i korrespondancen.
Har fremgår det, at Sund & Bælt finder, at usikkerheden bliver for stor med en klapbro:
"Broen er beliggende på en international jernbanekorridor, og det er derfor af yderste vigtighed, at jernbanetrafikken ikke forstyrres. Da en stor del af trafikken er godstog på op til en kilometers længde og højhastigheds passagertog, der begge har en lang bremselængde, er det vigtigt der kan regnes med at forbindelsen over Guldborgsund er tilgængelig", skriver projektchefen.
Sund & Bælt bestemmer
Tidligere har der været tale om, at Banedanmark foreslog en sådan permanent lukning af broen, mod en økonomisk kompensation til kommunen. Det kunne give indtryk af, at det er kommunen, der bestemmer over broen. Men det er altså ikke tilfældet.
- Det er sådan set Femern - og i sidste ende Sund & Bælt - som bestemmer og skal drifte broen, siger John Brædder.
Så hvis de siger, det skal være sådan, så bliver det sådan?
- Det er dem, der i sidste ende er ansvarlige for, at den internationale togtrafik fungerer. Som jeg forstår det, er det Sund & Bælt, som også har dialogen med ministeren om de her projekter, som har den øverste kompetence.
John Brædder agter dog at kæmpe imod og undrer sig over beslutningen, for hidtil har man arbejdet med en klap-løsning.
- Man har valgt hele tiden at sige, man kunne finde en teknisk løsning, og det har vi udarbejdet vores kommuneplan efter, hvor vi lægger op til at udvikle vores havn yderligere. Derfor virker det meget mystisk, at man skifter midt i vadestedet og går efter at svejse den fast, siger han.
Drøftes af byrådet
John Brædder afviser at tale om den kompensation, kommunen tidligere er stillet i udsigt, hvis den accepterer Banedanmarks ønske.
- Så langt er jeg slet ikke kommet i tankerne. Førsteprioritetetn for mig vil være at forsøge at forhindre, det kommer til at ske. Så efter nytår vil jeg kræve et møde med Sund & Bælt for at forklare konsekvenserne og høre, hvordan man pludselig er kommet til den konklusion her. Og der skal selvfølgelig være en drøftelse i byrådet om, hvad vi sætter i gang af aktiviteter for at prøve at få det stoppet, siger han og tilføjer et lille håb:
- Lad os nu se. Det kan også være, de bare vil prøve os af.