Svar fra ministeren: Femern Bælt-tunnelen forberedes til at kunne håndtere elektrificeret tung trafik.
FEMERN BÆLT Den kommende tunnel under Femern Bælt vil også kunne håndtere tung trafik på hjul, der som elektriske tog forsynes med strøm undervejs.
Det fremgår af et svar fra transportminister Benny Engelbrecht (S) på spørgsmål fra De Radikales transportordfører Andreas Steenberg.
- Jeg har spurgt, fordi jeg har fået en henvendelse fra en virksomhed, der arbejder med at lave tung trafik på strøm, siger Andreas Steenberg, der er tilfreds med ministerens svar.
Her henvises til de forsøg, der både i Sverige og Tyskland gøres med "elektriske veje", hvor køretøjerne oplades undervejs. Her er Femern A/S' tekniske rådgiver, Rambøll-Arup-TEC, på sporet af udviklingen - også når det gælder andre nye teknologier.
Andreas Steenberg noterer med tilfredshed, at man i Femern A/S holder sig orienteret om udviklingen, så man er klar til at åbne for den grønne teknologi, der måtte være aktuel.
Det hedder i øvrigt i ministerens svar, at Femern A/S frem mod åbningen af tunnelen vil lave en plan for, hvordan "alternative drivmidler" kan få plads ved tunnelen. Således reserveres der et areal omkring det kommende betalingsanlæg i Rødbyhavn, hvor der eksempelvis kan opsættes ladestationer for el-biler.
- Planen vil bero på den teknologiske udvikling i de kommende år, hedder det i ministerens svar til Andreas Steenberg.