Transportminister oplyser, at der bliver kigget på en tunnelløsning, men den er ikke prioriteret.
GULDBORGSUND - Det vil tage for mange år og givetvis komme til at blive meget dyrt, hvis man vil skifte Kong Frederiks IXs Bro i Nykøbing ud med en tunnel, mener René Christensen (DF).
- Det vil tage omkring 10 år fra nu, inden byggeriet af en tunnel under Guldborgsund ved Nykøbing kan gå i gang, hvis det bliver besluttet at udskifte den nuværende klapbro med en tunnelløsning.
Sådan tolker Dansk Folkepartis folketingsmedlem og byrådsmedlem i Guldborgsund Kommune René Christensen et svar fra transportminister Benny Engelbrecht (S), hver René Christensen har spurgt ind til tidsfaktoren, hvis en tunnel under Guldborgsund skulle realiseres.
Skal starte forfra
I svaret kan læses, at ministeren har spurgt hos Sund & Bælt Holdning A/S og Banedanmark, som svarer, at en jernbanetunnelløsning vil kræve en fornyet VVM-proces med tilhørende supplerende geotekniske og marine undersøgelser. Denne proces forventes at tage et-to år. Hele projeketet skal beskrives, der skal tegnes, beregnes og gennemføres en anlægs- og projekteringsfase, som ministeren oplyser, at ud fra et helt foreløbigt skøn forventes at tage i størrelsesordenen seks til syv år.
- Så er vi jo fremme omkring 2030, inden byggeriet overhovedet kan gå i gang, siger René Christensen.
For sent ude
- Forslaget er kommet i 11. time, og skulle nok have været på banen for mange år siden, hvor der var en debat om helt at føre den opgraderede banestrækning uden om selve Nykøbing, siger René Christensen.
Han har foruden tidsfaktoren også spurgt transportministeren om, hvad byggeriet af en tunnel skønnes at ville komme til at koste. I spørgsmålet henviser René Christensen til en artikel i Folketidende, som omtaler den lokale arkitekt Philip Rasmussens forslag og tegning af en tunnel.
Transportminister Benny Engelbrecht har for at kunne svare på spørgsmålet sendt det videre til Sund & Bælt Holding A/S og Banedanmark, hvor svaret er: "Banedanmark har ikke beregnet omkostningerne til den i artiklen omtalte tunnel. En sådan beregning vil som minimum kræve kendskab til typen af jernbanetunnel, tværsnit af tunnelen, dybden af tunnelen og linjeføringen. Der er påbegyndt et arbejde i projektorganisationen med at se på alternative løsningsscenarier, herunder tunnelforslag, som dog på nuværende tidspunkt ikke er kvalificeret yderligere."
For René Christensen er det vigtigste nu, at der holdes fast i en klapbro over Guldborgsund.