Annonce
Skinner og veje

Ved Stralsund fungerer klapbroen helt problemfrit

Ikke en eneste gang i 2019 var der problemer med driften af Ziegelgrabenbrücke, der har klap og køreledninger og bruges af både person- og godstog. Det oplyser Deutsche Bahn. Foto: Vibeke Piil

Sund & Bælt er betænkelig, men tysk klapbro giver ingen problemer.

NYKØBING "Usikkerhed i både konstruk­tions- og driftsfasen" har fået Sund & Bælt til at arbejde for, at Kong Frederik IX's Bro fremover ikke skal have en klap, der kan gå op. Togtrafikken skal nemlig kunne afvikles problemfrit, og når strækningen skal elektrificeres med køreledninger, frygter Sund & Bælt, at der vil kunne opstå driftsforstyrrelser.

Men ved Stralsund på den nordtyske kyst har man siden sovjettiden haft en jernbanebro - Ziegelgrabenbrücke. Den blev opgraderet i 2007 og er både udstyret med klap og køreledninger, og den fungerer gnidningsfrit.

- Der er ingen problemer med denne bro, oplyser Deutsche Bahns presseafdeling og tilføjer, at der ikke har været en eneste driftsforstyrrelse i 2019.

På en gennemsnitsdag kører 42 person- og godstog over broen, der også flere gange dagligt åbnes for skibstrafikken.

I Aalborg skal Kulturbroen - der har klap og jernbane - elektrificeres. Men Banedanmark kan ikke sige, om det kan føre til, at klappen ikke længere skal gå op. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Hvad med Limfjorden?

Det er i øvrigt ikke kun i Nykøbing, at en klapbro med jernbane står til at skulle elektrificeres. Det gælder også ved Aalborg, hvor Kulturbroen over Limfjorden står for at skulle udstyres med køreledninger.

Det rejser spørgsmålet, om man også her vil droppe muligheden for at kunne åbne klappen og dermed ramme sejladsen på Limfjorden? Det kan Banedanmark dog endnu ikke svare på.

- Banedanmark er på nuværende tidspunkt ikke begyndt at undersøge konkrete løsninger i forbindelse med elektrificering på strækningen mellem Aarhus og Lindholm, herunder klapbroen over Limfjorden. Undersøgelserne af mulige tekniske løsninger for det fremtidige kørestrømsanlæg på jernbanebroen over Limfjorden vil blive undersøgt nærmere i forbindelse med den kommende elektrificering af jernbanen mellem Aarhus og Lindholm, oplyser Banedanmarks presseafdeling.

Ziegelgrabenbrücke er en lav jernbanebro, der ligger ved siden af en højbro til biler. Foto: Rocho Grande
Artiklen fortsætter efter annoncen

Klap uden ledninger?

Men er det overhovedet nødvendigt at opsætte køreledninger på hele Kong Frederik IX's Bro? Kunne man ikke undlade ledningerne på selve klappen? Ifølge Banedanmark vil togene skulle køre over broen med 120 kilometer i timen, og så kan de vel trille over klappen og få fat i kørestrømmen igen på den anden side?

Nej, den løsning vil Banedanmark ikke anbefale.

- Mange tog har kun strømaftager ét sted. Det vil sige, at selvom et godstog er langt, er det kun selve lokomotivet, der kan trække strøm. Hvis der er et stykke uden kørestrøm - og hvis lokomotivet holder stille på netop dette sted - så kan toget dermed ikke komme i gang ved egen kraft, forklarer Banedanmarks presseafdeling og tilføjer, at det derfor vil være uhensigtsmæssigt, hvis broklappen bliver uden kørestrøm.

Broklappen på Ziegelgrabenbrücke er nede - togene kan køre over. Foto: Vibeke Piil
Broen er oppe på Ziegelgrabenbrücke - sejlskibene kan passere. Foto: Vibeke Piil
Til tider er der tæt trafik af skibe, som nyder godt af, at broklappen på Ziegelgrabenbrücke kan gå op. Foto: Vibeke Piil
  • Ikke en eneste gang i 2019 var der problemer med driften af Ziegelgrabenbrücke, der har klap og køreledninger og bruges af både person- og godstog. Det oplyser Deutsche Bahn. Foto: Vibeke Piil
  • I Aalborg skal Kulturbroen - der har klap og jernbane - elektrificeres. Men Banedanmark kan ikke sige, om det kan føre til, at klappen ikke længere skal gå op. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
  • Ziegelgrabenbrücke er en lav jernbanebro, der ligger ved siden af en højbro til biler. Foto: Rocho Grande
  • Broklappen på Ziegelgrabenbrücke er nede - togene kan køre over. Foto: Vibeke Piil
  • Broen er oppe på Ziegelgrabenbrücke - sejlskibene kan passere. Foto: Vibeke Piil
  • Til tider er der tæt trafik af skibe, som nyder godt af, at broklappen på Ziegelgrabenbrücke kan gå op. Foto: Vibeke Piil
Annonce
Annonce
Annonce
Guldborgsund

Ekstremt vejr koster kommune mindst 24 millioner kroner

Maribo

Sygdomsforløb satte gang i butiksdrøm: Nu har han slået døren op

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier

Indland

Medicinrådet anbefaler medicin til behandling af uhelbredelig brystkræft

Sport

NFH dummer sig gevaldigt i Sønderjyske - under maksimalt pres nu

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

112

Område ved fjord afspærret efter fund i vandet

Guldborgsund

Millliondyrt projekt i gang: Skal forvandle 250 kvm

Sport

Skuffet Wulff efter nederlag: - Fatter slet ikke at vi kan tabe den kamp

Maribo

Flytter butik væk fra Rødby: Men åbner i Maribo

Indland

Vil du også gøre det? Seks ud af 10 vil sætte hveder på bordet

Lolland

Gør dig klar: Her sætter de prisen ned på brændstof

112

Stoppet på trehjulet knallert på motorvejstilkørsel

Lolland-Falster

"På røven i Nakskov"? - Det kan man godt glemme alt om

Guldborgsund

Se billederne: Hundredvis dukkede op til 125-års jubilæum

Udland

Biden underskriver Ukraine-pakke og lover nye sendinger straks

Annonce
Annonce
Lolland

Store Lalandia-planer: Udvider for at udnytte potentialet

Sport

NFH-profil ånder lettet op: Fjernet knude var godartet

Indland

Myndighederne jubler: Snart er det slut

Guldborgsund

Nyt udvalg: Færre skal være afhængig af pendling

112

105 taget i fartkontroller

Udland

Fragmenter af fugleinfluenza fundet i amerikansk komælk

Lokal nyt

Uro i lokalt sygeplejeråd: Vil af med forkvinde