cookie-og-privatlivspolitik

Sponseret

Annonce: 3 tips til bedre søvn

Føler du ikke, at du sover ordentligt om natten, skal du selvfølgelig gøre noget ved det. Det kan du gøre på flere måder, hvorfor det kan være svært at sætte sig fast på, hvad løsningen er. Der er dog ikke meget andet at gøre, end at prøve sig frem.




17. marts 2021 kl. 14:00 Af Søvneksperterne

Det er dog ikke alle, der er klar over, hvad man egentlig kan gøre for at få en bedre nattesøvn. De fleste tror, at den eneste løsning er at investere i en ny seng f.eks en god continental seng, som i øjeblikket er et meget populært valg blandt danskerne. Det er ganske vist, hvad der i mange tilfælde viser sig at være løsningen, men der er også andre tips, der er værd at prøve.
Derfor rådes du også til at læse med herunder, inden du investerer en større sum penge i at købe en ny (sponseret link) continental seng.

Som angivet herover, er det slet ikke utænkeligt, at du blot har brug for en god seng, men det er ikke alle, der får løst deres søvnproblemer af dette.


1. Drop koffein efter kl. 14

Det er ikke nogen hemmelighed, at danskerne er glade for kaffe. Derfor er der også mange, der drikker kaffe stort set hele døgnet rundt. Til trods for, at du sandsynligvis føler, at du har brug for en kop kaffe, når klokken nærmer sig 14 eller 15, for at holde dig kørende, er det faktisk ikke tilfældet.

Bliver du træt på dette tidspunkt, er det som regel sammenhængende med, at du ikke sover optimalt om natten. Gør du ikke det, er du nemlig ikke frisk og veludhvilet, når du vågner om morgenen.
Faktisk kan en af årsagerne til dette være, at du indtager for meget koffein i løbet af en dag. Hvis du ved, at du drikker en del kaffe eller andre koffeinholdige drikke, bør du skære dette fra efter kl. 14 i en periode. Det kan nemlig end med at forbedre din nattesøvn markant.


2. Sørg for at have en fast soverutine

Noget som rigtig mange undervurderer, er vigtigheden af at have en fast soverutine. Hvis du ikke sover på et bestemt tidspunkt og står på et bestemt tidspunkt, er det vanskeligt for kroppen at vænne sig til, hvornår den skal være træt.
Derfor er det en rigtig god idé, at du sætter dig et fast tidspunkt, hvor du går i seng. Det er dog lige så vigtigt, at du har et fast tidspunkt, hvor du står op. Til trods for, at det kan virke irriterende, kan det i det første stykke tid være en god idé også at sove efter samme rutine i weekenderne.

Selvom det er vigtigt, at man har en fast rutine, som kroppen kan vænne sig til, er der faktisk rigtig mange, der ikke har det. Mange går blot i seng på sporadiske tidspunkter, ligesom de heller ikke står op på samme tidspunkt hver dag.

Det er netop det, der medfører, at din krop ikke kommer ind i en rutine, hvorfor den ikke fungerer optimal. Det vil sige, at du i sådanne tilfælde sagtens kan komme ud for, at du ikke kan falde i søvn om aftenen, selvom du forsøger at gå i seng på et ordentligt tidspunkt.


3. Køb en seng, der harmonerer med dine præferencer

På trods af, at det ikke er alle, der har brug for en ny seng, for at få en bedre nattesøvn, er det – som tidligere nævnt – ofte det, der skal til. Derfor er det også værd at mærke efter, om du skal anskaffe dig en ny seng. Det kan du hurtigt mærke, hvis du ikke føler dig komfortabel i din seng.

Er du typen, der godt kan lide, at du nærmest synker ned i din seng, fordi den former sig om dig, er det vigtigt, at du har en seng, der netop gør dette. Det er dét, der vil være den bedste seng for dig. Det kan sagtens tænkes, at du har en god seng nu, men det er ikke nok, at den er god.
Derfor er det bestemt også værd at overveje at købe en ny seng. Husk dog på at vælge ud fra dine egne præferencer, og ikke blot ud fra, om den har vundet en test e.l. Overvej desuden at købe den et sted, hvor de tilbyder gratis ombytning inden for 100 dage, så du kan teste sengen, og dermed finde ud af, om det er den rette for dig.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: LISE-LOTTE MOTYKA

Dagens Buket 24. november 2021 kl. 14.38

AF: MICHAEL SKOVBON

Hallo Folketidende!!!! 17. november 2021 kl. 11.59

AF: PER HØYEM

Tine Vinther Clausen vil… 16. november 2021 kl. 01.15

AF: JONAS SYLVESTER KASPERSEN

CO2 pris forklaret for Konservative 15. november 2021 kl. 16.12

AF: CHRIS MCKAY

Aftenskole ånder lettet op.… 15. november 2021 kl. 15.06

AF: MICHAEL SKOVBON

Er der en voksen til stede??? 15. november 2021 kl. 13.37

Annonce