cookie-og-privatlivspolitik

Sponseret

Annonce: Få bedre søvn ved hjælp af disse tips

Er du ekspert i at tælle får? Har du en søvn-appen på telefonen, som afspiller søvndyssende hvid støj hele natten? Kan du aldrig finde en god position at ligge i? Er du holdt op med at drikke kaffe for evigheder siden, for at undgå at ligge lysvågen hele natten? Ligger du alligevel ofte lysvågen og stirrer op i loftet? Så læs med her. At kunne sove godt er ganske enkelt super vigtigt for vi mennesker, og vi har derfor samlet et par tips til hvordan du kan få bedre nattesøvn.




17. september 2019 kl. 15:10 Af Coolstuff

Annonce

Sørg for at lufte godt ud inden du skal sove. Det virker måske banalt, men det er utroligt virkningsfuldt at lufte ud i mindst fem minutter før du lægger dig i sengen, for at få iltet hele rummet godt igennem, og få kølet rummet ned.

At finde en behagelig sovestilling er ikke det nemmeste, og ind imellem føles det virkelig som om, vi ligger vågne og vrider os i timevis mens dynen bliver kastet frem og tilbage. Med en u-formet kropspude som tilpasser sig din krop, bliver det lettere at finde en dejlig sovestilling! Specielt også til gravide, som en form for graviditetspude! En u-formet pude har en kurvet inderside og giver støtte til nakke, ryg, mave og ben. Det er nemt at finde en behagelig sovestilling, og den er desuden perfekt til at bruge som ryg- og armstøtte, hvis du vil ligge og læse i sengen inden du skal sove.
Læg din smartphone fra dig mindst en halv time inden du skal sove. Ja, det kan være svært at lægge mobilen fra sig, for hvad skal man så lave - men det blå skærmlys får din hjerne til at tro at det er dagtid, så læs hellere en bog, eller lyt til noget afslappende meditationsmusik inden det er tid til at slutte dagen.

En (sponseret link)kugledyne eller tyngdedyne kan hjælpe din krop med at slappe af, så du sover bedre, hvis du plejer at sove uroligt og drejer dig rastløst rundt i søvne. En vægtdyne giver et blødt tryk over hele kroppen, nærmest som et venligt kram. Da trykket fra dynen kan hjælpe kroppe med at slappe af, så vil du sove dybere og føle dig tryggere mens du sover. Tyngdedyner kan fås i mange forskellige vægtklasser, både i junior og voksen størrelser – et godt tip er at vælge en dyne som modsvarer ca 10-15% af din kropsvægt.

Mal en dæmpet farve i rummet. Stærke farver kan sende for mange signaler til hjernen, så man har svært ved at falde til ro, så gå efter klassisk hvid eller de støvede grønne og blå farver. Sørg også for at have ryddet op, da meget rod igen kan sende for mange signaler til hjernen.
Har du problemer med at lænden værker og hoften føles stiv når du står op om morgenen, så kan en ergonomisk knæpude i memory foam hjælpe dig til at sove i en position som ikke belaster din rygrad når du sover på siden. Den timeglasformerede pude virker ved at løfte og stabilisere dine knæ, når du ligger på siden, aflastes ryggen, hofterne og benene, hvilket både er bekvemt og forebygger smerter.

Sov godt!



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Hverdagens daginstitutioner 08. december 2019 kl. 22.31

AF: JOHN WENNERWALD

Sundhedsvæsnet får et løft i 2020 01. december 2019 kl. 21.30

AF: VALDEMAR HVIDBERG ALBAN

Så er det nok! 01. december 2019 kl. 17.10

AF: BJARKE ROSENKILDE

Marcus Knuth, en kommende… 29. november 2019 kl. 13.08

AF: BJARKE ROSENKILDE

Skraldespansk 29. november 2019 kl. 12.51

AF: JOHN WENNERWALD

Kriminelle bandemedlemmer… 24. november 2019 kl. 21.50

Annonce