cookie-og-privatlivspolitik

Sponseret

Annonce - Guide: Start foråret ud med gode motionsvaner

Den første forårsmåned er skudt i gang og selvom temperaturerne ikke helt er på forårsniveau endnu er de første tegn på forår dukket op i skovbunden.




25. marts 2018 kl. 14:48 Af Annonce

Annonce

Foråret er et af de bedste tidspunkter at starte, hvis du gerne vil i gang med gode motionsvaner. Det er dog nemmere sagt end gjort at komme i gang med motionen, og derfor kommer der her en guide til hvordan du kommer i gang.

Find forskellige motionsformer
Det allerførste tip til, hvordan du starter foråret ud med gode motionsvaner, er ved at finde forskellige motionsformer. Der er forskellige grunde til, at det er en fordel at vælge forskellige motionsformer.
Først og fremmest er det en stor fordel træningsmæssigt at bruge forskellige motionsformer, da du dermed træner forskellige dele af kroppen. Når du træner forskellige dele af kroppen vil du samlet få mere ud af din træning, sammenlignet med hvis du kun dyrker en sportsgren.
Ud over det, er der mange der kører træt i at lave den samme slags motion, og for de fleste er det derfor sjovere at dyrke forskellige sportsgrene, da det gør det mere spændende og dermed også sjovere at komme af sted.
Du kan vælge utrolig mange former for motion, og vi kan ikke sige at noget er bedre end andet. Hvilken motionsform, der vil være bedst for dig, kommer nemlig helt an på hvad du godt kan lide og hvordan din hverdag ser ud.
Det kan fx være du bedst kan lide at dyrke motion med andre og dermed skal kigge efter et fodboldhold eller en løbeklub. Det kan også være du foretrækker at være fleksibel og tage en tur i det lokale fitnesscenter, når det passer ind i hverdagen.

Sæt et mål for din træning
Når du har valgt de træningsformer, som du gerne vil give dig i kast med, er det en god idé at sætte et mål for din træning. Når du sætter et mål for træningen har du noget at stræbe efter, og det giver en masse motivation til at komme af sted.
Du kan sætte mange forskellige mål for din træning, og det kommer meget an på hvilken motion du dyrker, hvordan du sætter et godt mål.
Hvis du fx gerne vil i gang med at løbe, kan et mål være at kunne løbe fem kilometer inden for et bestemt tidsinterval, eller at kunne løbe ti kilometer uden at stoppe.
Er du derimod i gang med vægttræning kan et mål være at kunne løfte et bestemt antal kilo i benpres.
Et mål kan også være at komme ud og dyrke motion 3 gange om ugen. På den måde kan du sætte mange forskellige mål for din træning.
Det vigtige, når du skal sætte et mål for din træning, er at du vælger et realistisk mål. Det er bedre at sætte et lidt for nemt mål og så justere det undervejs, end et mål som er alt for svært at nå. Det er vigtigt at målet er realistisk, da det er motiverende at kunne se hvornår du kan nå målet.

Allier dig med en træningsmakker
For at gøre træningen lidt sjovere og samtidig gøre det sværere at skippe træningen, kan du overveje at alliere dig med en træningsmakker. Det kan være en god ven eller et familiemedlem, som også gerne vil i gang med lidt træning.
Du kan bruge en træningsmakker til mange forskellige træningsformer. I kan fx tage i fitnesscenter, hvor der er en god gulvbelægning til mange former for træning. Fordelen ved at tage med din træningsmakker i fitnesscenter, er at der er er mulighed for at træne på mange forskellige måder, og I kan derfor lave forskellige former for træning.
En træningsmakker er dog også en god idé til mange andre former for træning. Når du fx er ude at løbe med en god ven, kommer der ofte lidt konkurrence ind over, der gør at man vil presse sig selv lidt ekstra.

Motiver dig selv med godt udstyr
Det fjerde, som du kan gøre, for at komme gang med gode motionsvaner og ikke mindst holde de nye vaner ved lige, er at motivere dig selv ved at købe godt udstyr.
Der findes utrolig meget godt udstyr, der kan gøre træningen lidt sjovere. Du kan fx købe forskellige træningsure der tracker din træning. Et træningsur er ideelt til mange former for træning.
Du kan også motivere dig selv ved at købe meget andet udstyr. Hvis du fx godt kan lide at cykle, men er træt af din gamle cykelhjelm, kan du gøre cykeltræningen lidt bedre ved at købe en airbag cykelhjelm.
Hvis du gerne vil i gang med at løbe, kan du motivere dig selv med et par nye løbesko eller andet godt udstyr til løbeturen.

Kom godt i gang med en motionsrejse
Det sidste tip til, hvordan du kommer godt i gang med nogle gode motionsvaner, er ved at starte ud med en motionsrejse. En rejse, hvor der er fokus på at dyrke motion, er en god måde at komme i gang, da du får nogle gode oplevelser samtidig med at du kommer godt i gang med de nye motionsvaner.
Du kan fx tage på cykelferie til Harzen, der ligger i Tyskland og er meget populær blandt cyklister grundet de flotte områder. Du kan også tage på løbeferie fx til Toscana og kickstarte din løbeform på den måde.
Når du starter ud med en ferie, får du startet de nye vaner på en god måde, og det vil efterfølgende være nemmere at holde formen ved lige. En rejse er derfor en fantastisk måde til at starte din drøm om gode motionsvaner.
En rejse er dog desværre ikke gratis, men hvis du ikke har de nødvendige penge lige nu, kan du overveje at gøre brug af de muligheder der er for billige lån. Da en rejse til at starte gode motionsvaner er en investering i dig selv, er det en god idé på forhånd at få styr på dit rejsebudget, så du oplever alt det du gerne vil på rejsen, og samtidig har mulighed for at få dyrket en masse motion.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Økonomisk uansvarligt 09. december 2018 kl. 20.43

AF: PER BERNER

Præstegården i Rødby 09. december 2018 kl. 16.45

AF: VALDEMAR HVIDBERG ALBAN

Afviste kriminelle… 08. december 2018 kl. 18.32

AF: JOHN WENNERWALD

Regionen mangler læger 02. december 2018 kl. 22.45

AF: JOHN WENNERWALD

Danmarks pensionister 25. november 2018 kl. 21.48

AF: PER JOHANNES ESKILDSEN

Fluer & Folkeslag 24. november 2018 kl. 22.29

Annonce