mit folketidende klub folketidende cookie-og-privatlivspolitik

Sponseret

Annonce: Sådan holder du dine led ved lige under træning

Træning er vigtigt for kroppen, men det er næsten lige så vigtigt at vide lidt om, hvordan man kan træne uden at påføre sig selv en skade undervejs.




15. januar 2018 kl. 15:06 Af Annonce

Annonce

Manges foretrukne motionsform er løb: En træningsform, der påfører hele kroppen belastning, og som holder pulsen høj over en længere tidsperiode. Det vigtigste udstyr at have styr på er et par solide løbesko, der kan håndtere trykket fra asfalten og mindske belastningen på knæ, led og hofter. I hverdagen er der også en række ting, man kan gøre for at sikre kroppens, føddernes og leddenes sundhed i fremtiden.

Disse kriterier bør du holde for øje
Der er ikke noget at sige til, at enhver medarbejder i en sportsbutik anbefaler et par gode løbesko, når man tager hul på de mellemlange løbeture udenfor. Der findes et stort udvalg af løbesko til dame og mand, men der er alligevel nogle kriterier, der er vigtigere at opfylde end andre. Sørg for, at:

- Løbeskoene har en god pasform og smyger sig til foden uden at klemme. Har du en bred fod, er det vigtigt med god plads omkring svang og yderside og tæer. Har du omvendt en smal fod, er det vigtigt med et par løbesko, der findes i en smal model, som slutter op omkring din fods struktur.

- Løbeskoene har en god, tyk sål, der giver foden et blødt, men stabilt, underlag. En tyk sål er et kriterie til gode løbesko, da mange oftest løber på asfalt. Her vil belastningen på knæet være størst, og det kræver en god sål. Anderledes forholder det sig, hvis man løber terrænløb, hvor en blød jordbund kan kræve en smallere sål med godt greb.

Disse kriterier er med til at opretholde dine leds sundhed og samtidig vil dine knæ trives, da der ikke opstår unødigt stød på dem - noget, der blandt andet kan forårsage smerter i menisken. Menisken er nemlig den brusk-struktur, der absorberer stød og forhindrer gnidninger imellem knoglerne.

Stå og gå godt i hverdagen
Selvom man kan forhindre mange skader ved at vælge det rigtige fodtøj under træning, bør man alligevel også tage vare på fødderne i det daglige. Der findes mange ting, man kan gøre for at optimere føddernes velbehag og én af de vigtigste tiltag er at skaffe nogle gode hverdagssko. Tænk blot på, hvor mange trin, man tager hver dag på forskellige underlag, der kan give forskellige former for tryk. Et par flade stofsko kan være fine en gang imellem, men på den lange bane handler det om at investere i gode damesko og herresko.

Der gælder nogenlunde de samme krav til hverdagssko som til løbesko, men almindelige hverdagssko kan nøjes med en tyndere sål, da man ikke i samme grad har hastigheden, der kan give ekstra belastning på leddene.

Sørg for at skaffe nogle gode sko, der kan gås mange kilometer i, og som eventuelt har mulighed for at blive snøret. Med snørebånd kan man tilpasse skoen en smule til foden og dermed få den bedste pasform. Andre lukkemekanismer som elastik eller velcro fungerer også fint.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: OLE FOG

TAK til sygehuset i Nykøbing F. 13. august 2018 kl. 13.48

AF: JOHN WENNERWALD

Sundhedsplatformen i Region… 12. august 2018 kl. 23.17

AF: LINDA SOMMER

Hjertelig tillykke Fejø 10. august 2018 kl. 12.39

AF: ASTRID GRAUGAARD JEPSEN

Kære bilister 08. august 2018 kl. 19.49

AF: AGNES LANGBALLE

Kommentar til: En skændsel 08. august 2018 kl. 12.00

AF: JOHN WENNERWALD

Flere dør af rygning 06. august 2018 kl. 13.00

Annonce