mit folketidende klub folketidende cookie-og-privatlivspolitik

Sponseret

Annonce: Sådan skal du sove om natten for at undgå smerter i ryggen

Vågner du op med smerter om morgenen? Det kan være, at din seng, pude eller madras ikke passer til dine behov.




31. juli 2018 kl. 11:36 Af Annonce

Annonce

Når vi sover renser hjernen affaldsstofferne væk, mens kroppen genoplader og restituerer til en ny dag. Vi tilbringer 1/3 af vores liv i sengen, hvorfor det er vigtigt med en god nats søvn. Dog er det ikke alle, der sover godt om natten, og mange vågner op hver morgen med smerter i ryggen eller nakken. Smerte er kroppens måde, hvorpå den fortæller dig, at der er noget galt. Du tænker, at du måske blot er inde i en dårlig periode, men det kan rent faktisk have noget med din seng, madras eller pude at gøre.

Med tiden vil din seng og madras blive slidte, hvorfor de skal udskiftes gennem årene, for at kroppen får den hvile, som den har brug for. Selvom sengen, madrassen eller puden engang passede til dine behov, kan det være, at disse sidenhen har ændret sig.
Hvis din vægt har ændret sig markant, er der stor chance for, at du har brug for en ny madras. En madras kan have forskellige hårdheder, hvilket er afhængig af din vægt. Hvis I sover to i sengen, vil I som regel heller ikke skulle have den samme madras.

Vælg den rette madras og pude
Hvis du ofte vågner med smerter i ryggen, er der flere ting, du kan gøre for at undgå det, når det kommer til din madras og pude i soveværelset.

- Udskift madras og pude: Din madras og din pude skal jævnligt skiftes ud. Især hvis de er gamle og ikke længere opfylder dine behov.

- Afprøv madrasser: Du skal altid prøve en madras, før du køber den for at finde ud af, om den passer til din vægt og præferencer.

- To forskellige madrasser: Vær opmærksom på, at hvis I sover to i sengen, har I ikke altid behov for den samme madras.

- Find den rette pude: Sørg for at invester i en pude, der understøtter din nakke alt efter din liggeposition.

Du kan læse mere om, hvordan du vælger den rette madras og pude i denne artikel fra Berlingske Tidende her. (Sponseret link)

Gode råd til at undgå smerter i ryggen
Smerter i ryggen kan afhjælpes ved hjælp af få tricks alt afhængig, om du sover på ryggen, på siden eller på maven. Disse gode råd kan du afprøve, hvis du ofte vågner op med smerter om morgenen.

Hvis du sover på ryggen
Hvis du ofte ligger på ryggen, så skal hovedgærdet ikke være alt for højt. Du kan også prøve med et mindre stykke stof, et håndklæde eller pude under lænden samt en pude under begge knæ, hvilket kan hjælpe på smerter i ryggen.

Hvis du sover på siden
Hvis du ofte ligger på siden, så sørg for at bøj knæet, der ligger øverst med en pude under. Det kan også være gavnligt at bøje begge knæ på samme tid. Nakken skal altid ligge helt lige, hvilket du kan sørge for med det rette hovedgærde eller en høj pude.

Hvis du sover på maven
At sove på maven er den mest uhensigtsmæssige liggeposition. Hvis du altid sover på maven, så prøv at bind en pude om maven, så det ikke længere er muligt. Hvis dette ikke er holdbart for dig, så sørg for at have en pude under dit bryst.

Hos Sundhedsguiden.dk kan du læse mere om, hvordan du skal sove om natten for at undgå smerter. Læs hele deres artikel her. (Sponsoreret link)

Juster din liggeposition med en elevationsseng
Med en elevationsseng er det muligt at justere sengen efter dine behov og din krop. På denne måde kan kroppen opnå en optimal støtte og komfort. Sengens motor sørger for, at det er muligt at justere indstillingsmulighederne. Der er mulighed for at hæve og sænke hovedgærdet og benenden. Derudover er det også sommetider muligt at hæve og sænke sengebunden på nogle elevationssenge.

Ved at justere hovedgærdet vil din overkrop være højere end resten af din krop. Med den rette vinkel kan dette afhjælpe ryg- og nakkesmerter, hvis du har en tendens til at have ondt i kroppen, når du vågner. Justering af hovedgærdet kan også være ideelt, hvis du sover på siden. Her kan den rette vinkel sørge for, at rygsøjlen og nakkehvirvlerne bliver holdt helt lige. Justering af fodenden op og ned kan også afhjælpe smerter i lænd og knæ.

Hvis du lider af rygsmerter, er en elevationsseng for mange klart det bedste valg. Du kan læse mere om, hvordan en elevationsseng virker her (Sponseret link) i Forbrugsguidens store artikel om emnet.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: OLE K. LARSEN

Vores Jobcenter er blandt… 18. september 2018 kl. 19.09

AF: JOHN WENNERWALD

Ordentlighed tak! 16. september 2018 kl. 21.20

AF: MOGENS STIG MØLLER

Så står SU'en igen for skud. 16. september 2018 kl. 16.47

AF: RENE CHRISTENSEN

Borgere med hjerneskade… 13. september 2018 kl. 11.17

AF: LISE-LOTTE MOTYKA

Dagens buket 11. september 2018 kl. 13.46

AF: BIRTHE LAURIDSEN

Hvorfor bor mennesker med… 10. september 2018 kl. 19.01

Annonce