Dansk Tour de France-start i 2021 kommer til at koste mindst 60 millioner skattekroner mere end først udmeldt.
Når Tour de France i 2021 begynder i Danmark, bliver det noget dyrere end først antaget.
Således kommer begivenheden i Danmark til at koste mindst 60 millioner skattekroner oven i det oprindelige udmeldte beløb. Men ingen ved, hvor dyr cykelfesten præcis ender med at blive.
Det skriver Politiken.
De offentlige kasser må hoste op med 87 millioner kroner, lød det, da arrangørerne oprindeligt præsenterede offentligheden for planerne.
Reelt bliver det langt dyrere. Det viser en gennemgang af de involverede kommuners budgetter for de kommende år, skriver Politiken, efter at det første gang nu er muligt at danne sig et overblik over, hvor mange ekstra skattekroner kommunerne forventer at bruge på de tre dage.
Stat, regioner og kommuner har placeret de annoncerede 87 millioner kroner i det danske interessentskab Grand Départ Copenhagen Denmark 2021 til fællesudgifter.
Men derudover har fem start- og målbyer samt otte gennemfartskommuner afsat yderligere 60,6 millioner kroner til afviklingen af Tour de France. Samlet er budgettet for det franske cykelløbs visit i Danmark altså vokset til næsten 150 millioner kroner, lyder det i Politiken.
Ifølge Københavns overborgmester, der også er formand for Tour de France-interessentskabet, Frank Jensen (S), er det imidlertid ikke nyt, at udgifterne overstiger de 87 millioner kroner.
- Der er ikke noget nyt i, at kommunerne, der deltager i Grand Départ og i at få et Tour de France til Danmark, også har udgifter ud over de penge, som de har skudt ind i interessentskabet. Det har været kendt fra starten, siger han til avisen.
Borgmesteren henviser overfor Politiken blandt andet til, at udgifterne fremgik af den politiske indstilling, som lå til grund for borgerrepræsentationens beslutning om at gå ind i Tour de France.
Den har ifølge Frank Jensen ligget på Københavns Kommunes hjemmeside siden juni 2017.
- Tour Projektet vil medføre yderligere udgifter for kommunen til blandt andet lokal markedsføring, lokale sideevents, afskærmning, vejrmæssige forhold, beredskabsforhold mv, lød det blandt andet i dokument på kommunens hjemmeside.
I dokumentet var det ikke anslået, hvad de "yderligere udgifter" ville løbe op i.