cookie-og-privatlivspolitik
Tog ombord på Rødby-Puttgarden-færgen er fortid efter 15. december, hvor de i stedet kører over Fyn og Jylland.
Tog ombord på Rødby-Puttgarden-færgen er fortid efter 15. december, hvor de i stedet kører over Fyn og Jylland.
Foto: Scandlines

Tema

Aabenraa jubler over muligheder i Hamborg-tog

Lolland-Falster mister ikke så meget, som Sønderjylland vinder, når toget til Hamborg skifter kurs i næste uge, mener trafikforsker




06. december 2019 kl. 15:40 Af Birgitte Grønning

Annonce
FAKTA
Toget til Hamborg via Nykøbing er en del af den kombinerede jernbane- og vejforbindelse mellem Hamborgregionen i Tyskland og Øresundsregionen i Danmark over Fermern Bælt - også kaldet Fugleflugtslinjen.
Toget har kørt fra København via Nykøbing ombord på Rødby-Puttgarden-færgen siden 1963, hvor forbindelsen blev indviet af den danske kong Frederik IX og den tyske forbundspræsident Heinrich Lübke.
Det skete efter, at Tyskland og Danmark i 1955 blev enige om at oprette en færgelinje mellem Rødby og Puttgarden.
Fra 15. december i år vil der ikke længere være tog om bord på færgen, fordi DSB og Deutsche Bahn ændrer rute på grund af sporarbejder på begge sider af grænsen i forbindelse med byggeriet af Femernforbindelsen.
I stedet skal de togrejsende til og fra Tyskland frem til 2028 køre via Fyn og Jylland.

LOLLAND-FALSTER Der er lagt op til fest i Aabenraa, når Hamborgtoget fra 15. december ændrer kurs og kører over Fyn og Jylland i stedet for over Nykøbing og Rødby.

Det direkte tog til Hamborg er en "unik mulighed for borgere og virksomheder i Aabenraa Kommune", mener Venstre-borgmesteren for den sønderjyske kommune, Thomas Andresen, som via en pressemeddelelse forklarer, hvorfor det er så gode nyheder for hans egn, at toget fremover stopper i Padborg.

- Den nye togforbindelse giver os en unik mulighed for at knytte hele landsdelen op mod en metropol som Hamborg. Det sætter vores borgere og virksomheder i en unik situation, når det kommer til at tiltrække højt specialiseret arbejdskraft, mener Aabenraa Kommunes borgmester, Thomas Andresen og fortsætter:

- Samtidig er det også en lettelse for mange af de borgere i Aabenraa Kommune, der i dag kører i bil til eksempelvis Hamborg Lufthavn. Nu giver det dem en bedre mulighed for at tage toget og lade bilen stå. Det giver en helt anden fleksibilitet for borgerne, lyder det fra borgmesteren, der også ser den nye togforbindelse som en løftestang til at få opgraderet togstationerne.

Nykøbing og Rødby mister som bekendt i samme omgang sin forbindelse til Hamborg, og man kunne fristes til at konstatere, at den enes død er den andens brød.

Men Lolland-Falster mister ikke nær så meget, som Aabenraa vinder, mener Hannah Villadsen, der er postdoc ved Institut for Mennesker og Teknologi på Roskilde Universitetcenter.

- Det er en rigtig god mulighed for alle kommuner, der får en direkte international togforbindelse, og det er nemt at forstå, hvorfor Aabenraa glæder sig. Men den forbindelse, Nykøbing og Rødby mister, er ikke et lige så stort tab, fordi færgen ligger imellem Lolland og Hamborg og gør afstanden større og forbindelsen mindre direkte, vurderer Hannah Villadsen.

I stedet for at sørge over tabet, opforderer hun Lolland-Falster til at fokusere på gevinsten, der ligger forude.

- Lolland-Falster får netop den direkte forbindelse og alle dens fordele, når Femernforbindelsen er bygget færdig. I de mellemliggende år gælder det for Lolland-Falster om at fastholde fortællingen om, at det er denne vej, der er den naturlige, når man skal rejse sydpå. I danskernes bevidsthed er ruten til Tyskland over Lolland veletableret og forbundet med gode sommerminder.

- Hvis jeg var strateg på Lolland-Falster, ville jeg arbejde målrettet på, at den bevidsthed ikke forsvinder, mens vi venter på Femernforbindelsen, siger Hannah Villadsen.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

MEST LÆSTE

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her