Årsagen til nedbrud hos store banker og flyselskabet Virgin er ikke kendt. Hjemmesider er ramt.
Australiens store banker og flyselskabet Virgin oplyste torsdag, at deres hjemmesider var gået ned. Kunderne kunne altså ikke komme i kontakt med dem online.
Årsagen til nedbruddet er endnu ikke kendt.
Men flere af de berørte banker har lidt senere kunnet melde, at nogle tjenester var ved at være oppe igen.
- Som vi forstår det, så har nogle af vore kunder problemer med at tilgå vore tjenester. Det oplyste landets største finansvirksomhed, Commonwealth Bank, lidt tidligere på dagen.
- Problemerne påvirker adskillige organisationer, herunder mange af de store banker, hed det videre.
Bankerne Westpac, ANZ, ME Bank var blandt dem, der meldte om problemer med deres mobilapps og produkter online. Det samme gjaldt Australiens centralbank.
Virgin har torsdag skrevet på Twitter, at flyselskabet er ramt af et systemnedbrud. Her hed det, at det var et udfald på et leveringssystem, hvor man bruger udstyr fra Akamai Technologies Inc.
- Vi er opmærksomme på problemet og arbejder aktivt på at genoprette tjenesten så hurtigt som muligt, lyder det fra Akamai ifølge Reuters.
Det fremgår ikke, om der er nogen sammenhæng mellem flyselskabets og bankernes nedbrud.
Banken CBA var blandt de første større banker, som torsdag formiddag dansk tid kunne fortælle, at det lysner.
- Vi er startet med at se tjenester, der vender tilbage til det normale efter et teknisk nedbrud, som omfattende har påvirket branchen. Det udtaler banken ifølge avisen Sydney Morning Herald.
Flere af USA's store flyselskaber som American Airlines, Southwest Airlines, United Airlines og Delta Air Lines kunne tidligere torsdag ligeledes melde om udfald.
Men deres hjemmesider var tilbage til det normale igen en time senere ifølge netmediet Downdetector.
Men det er uvist, om det kan knyttes til Virgins problemer i Australien.