cookie-og-privatlivspolitik
Valg skal ikke være en konkurrence om, hvem der er bedst til at bruge uigennemsigtige metoder, mener Vera Jourová, EU-kommissær for værdier og gennemsigtighed. (Arkiv).
Valg skal ikke være en konkurrence om, hvem der er bedst til at bruge uigennemsigtige metoder, mener Vera Jourová, EU-kommissær for værdier og gennemsigtighed. (Arkiv).
Foto: François Walschaerts/Ritzau Scanpix

Udland

EU-Kommissionen vil stramme grebet om politiske reklamer

Hvis politiske reklamer er uigennemsigtige, skal medlemslande give aktørerne bag bøder, mener EU-Kommissionen.




25. november 2021 kl. 11:07 Af Ritzau

Borgere skal nemt kunne se, når der er tale om reklamer med politisk indhold. Det kan særligt være svært at gennemskue, når de dukker op online.

Det mener EU-Kommissionen, der torsdag foreslår nye regler for at styrke demokratiet og gennemsigtigheden ved valg.

De nye regler indebærer, at det tydeligt skal fremgå, når reklamer har politisk motiv. Det skal også fremgå, hvem der har betalt for reklamerne og hvor meget.

Valg skal ikke være en konkurrence om, hvem der er bedst til at bruge uigennemsigtige metoder, mener Vera Jourová, EU-kommissær for værdier og gennemsigtighed.

- Folk skal vide, hvorfor de ser en reklame, hvem der har betalt for den og hvor meget, og hvilke metoder der er brugt til at målrette reklamen.

Annonce

- Dette ambitiøse forslag vil bringe et hidtil uset niveau af gennemsigtighed til politiske kampagner og mindske uigennemsigtigheden ved metoder til at målrette reklamer, siger hun i en pressemeddelelse.

Hun understreger, at de nye værktøjer, der følger med nyere teknologi, ikke må føre til manipulation af vælgerne.

Forslaget indebærer også, at metoder til at målrette de politiske budskaber skal være gennemsigtige. Det vil sige, at relevante detaljer, om hvorfor en borger ser reklamen, skal fremgå klart og tydeligt.

Hvis et medlemsland observerer, at reglerne for gennemsigtighed i politiske reklamer bliver brudt, skal det slå ned med bøder.

EU-Kommissionen kommer med forslaget, fordi den ser smuthuller i medlemslandenes regler.

Annonce

Medlemslandene har særligt fokus på traditionelle medier som tv og aviser. Men de mangler fokus på reklamerne online, mener kommissionen.

Ifølge EU-Kommissionen er det afgørende for demokratiet at have styr på reglerne for politiske reklamer. Hvis borgere ikke kan finde ud af, hvad der er op og ned, kan det gå ud over deres demokratiske rettigheder, lyder det.

Da det er et forslag fra EU-Kommissionen, skal det drøftes af medlemslandene og EU-Parlamentet, før nye regler kan træde i kraft.

EU-Kommissionen sigter efter, at de nye regler skal være implementeret i medlemslandene seneste i foråret 2023. Det er et år før valg til EU-Parlamentet.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: LISE-LOTTE MOTYKA

Dagens Buket 24. november 2021 kl. 14.38

AF: MICHAEL SKOVBON

Hallo Folketidende!!!! 17. november 2021 kl. 11.59

AF: PER HØYEM

Tine Vinther Clausen vil… 16. november 2021 kl. 01.15

AF: JONAS SYLVESTER KASPERSEN

CO2 pris forklaret for Konservative 15. november 2021 kl. 16.12

AF: CHRIS MCKAY

Aftenskole ånder lettet op.… 15. november 2021 kl. 15.06

AF: MICHAEL SKOVBON

Er der en voksen til stede??? 15. november 2021 kl. 13.37

Annonce

ANNONCE