Annonce
Udland

Facebook lancerer mulig YouTube-konkurrent

Ny videoplatform fra Facebook skal blandt andet vise baseballkampe og safarivideoer. Foto: /ritzau/AP/Nam Y. Huh/arkiv

Watch er navnet på Facebooks nye videoplatform, som ifølge flere medier skal tage kampen op med YouTube.

I løbet af de næste dage vil udvalgte amerikanske Facebookbrugere kunne åbne en ny videofane.

Her vil de blandt andet kunne se madudsendelser, programmer med kendte værter eller baseballkampe, der sendes live.

Facebook lancerer nemlig en ny platform til videoer ved navn Watch. Det skrev det sociale medie onsdag på sin blog.

Platformen vil i de kommende dage blive tilgængelig for en begrænset skare af brugere i USA. Derefter rulles den ud i hele landet og senere hele verden.

Watch er en konkurrent til YouTube, vurderer flere amerikanske teknologimedier.

Platformens succes afhænger af, om Facebook formår at lokke brugere fra YouTube over på Watch. Det skriver teknologimediet Gizmodo.

Facebooks ejer, Mark Zuckerberg, giver i en opdatering på netop Facebook udtryk for sine forhåbninger til Watch.

- Vi håber, at Watch vil blive hjemsted for en lang række forskellige programmer - alt fra reality-programmer til comedy-programmer til sportsbegivenheder, skriver han.

- Nogle programmer vil blive produceret af professionelle og andre af almindelige mennesker i vores fællesskab.

Ud over madprogrammer og baseballkampe vil Watch blandt andet vise liveudsendelser med safarivideoer fra mediet National Geographic og et videnskabsprogram fra det amerikanske rumagentur, Nasa.

Det skriver teknologimediet TechChrunch.

Indholdet på den nye platform har fået en blandet modtagelse hos de amerikanske teknologimedier.

Gizmodo kalder blandt andet programmerne for ufarligt fyld og vurderer, at platformen vil få en svær start.

Hos mediet The Verge er der er en afdæmpet optimisme.

Facebook har en fordel med cirka to milliarder brugere på verdensplan. På den anden side er markedet for videoer på nettet trængt med firmaer som Netflix, HBO og YouTube, skriver mediet.

Den nye platform skal ifølge Facebook tjene penge ved at lade andre lave videoer til platformen. Derefter får producenterne lov til at beholde 55 procent af reklameindtægterne, mens Facebook tager resten.

I opstartsfasen har Facebook betalt for, at andre laver indhold til Watch. Det skriver TechCrunch.

  • Facebook Mark Zuckerberg
    Ny videoplatform fra Facebook skal blandt andet vise baseballkampe og safarivideoer. Foto: /ritzau/AP/Nam Y. Huh/arkiv
Annonce
Udland

Medie: Mærsk har chartret skib bag brokollaps i Baltimore

Udland

Motorvejsbro i USA kollapser efter påsejling - flere er faldet i vandet

Annonce
Annonce
Nakskov

Familieforretning fylder 50 år: - Snakketøjet har jeg efter min far

Sport

Bredahl efter sejrsmål i overtiden: - En kæmpe forløsning

Guldborgsund

35 biler til start i lokalt påskerally

Indland

Rekordmange ikke-vestlige indvandrere er i arbejde

Lokal nyt

Nicolai skal gå 2500 kilometer baglæns - af helt særlig grund

Sport

Bruun Jørgensen: - Det blev en underlig oplevelse

112

14-årig dreng meldt savnet

Sport

NFC vinder efter vanvidsafslutning og sikrer sig top 6

Sport

Team Sydhavsøerne tog værdiløs sejr i Aarhus

Indland

Skatteminister vil ændre regler efter sag om forkerte boligskatter

Guldborgsund

Endelig: Nu starter kæmpe projekt til 30 millioner kroner

Sport

NFC klar til påskekamp: Højmark står til startplads mod sin tidligere klub

Guldborgsund

Vild rekord ved museumsåbning

Sport

Team Sydhavsøerne kan runde flest indtjente point i 11 sæsoner

Indland

Det Sydfynske Øhav kommer på anerkendt Unesco-liste

Annonce
Annonce
Dølle

Landskendt komiker optræder på Dølle

Sport

Cheftræner efter slutspilssejr: - Det var en mental svær opgave

112

Tidligere drabsdømt tilstår drab på medpatient i Skejby

Guldborgsund

Konkursramt tøjbutik er forvandlet til helsecafé

112

Bil i brand på motorvejen

112

Politiet med klar opfordring: Aftal det på forhånd

112

Hundredvis blitzet - en kørte 147 km/t