Annonce
Udland

Kinesisk megalufthavn skal lette presset på Beijing

Daxings karakteristiske terminalbygning, der af lokale medier omtales som "søstjernen", er designet af den afdøde britisk-irakiske arkitekt Zaha Hadid. Lufthavnen har kostet omkring 74 milliarder kroner at bygge. Foto: Str/Ritzau Scanpix

Ny lufthavn ved Beijing skal aflaste den eksisterende, der sidste år håndterede over 100 millioner passagerer.

Den kinesiske hovedstad får fredag en splinterny lufthavn. Og skal man tro iagttagere, så er det også på tide.

Det skriver flere medier herunder tv-stationen CNN.

Beijing Daxing International Airport, der er bygget til at kunne håndtere 72 millioner passagerer årligt i dens første leveår, skal aflaste den kinesiske hovedstads primære lufthavn, Beijing Capitol.

I 2018 håndterede Beijing Capitol over 100 millioner passagerer - væsentligt flere end den oprindelige kapacitet på 90 millioner passagerer om året.

Det gør lufthavnen til den næsttravleste lufthavn i verden, kun overgået af den internationale lufthavn i den amerikanske storby Atlanta.

Til sammenligning håndterede Københavns Lufthavn i Kastrup omtrent 30 millioner passagerer i 2018.

Åbningen af Daxing fredag er tilrettelagt, så den falder i forbindelse med 70-året for Folkerepublikken Kinas grundlæggelse.

Den nye karakteristiske terminalbygning, der af lokale medier omtales som "søstjernen", er designet af den afdøde britisk-irakiske arkitekt Zaha Hadid.

Det enorme byggearbejde blev igangsat i 2014, og hele projektet har kostet omkring 70 milliarder kinesiske yuan svarende til omtrent 74 milliarder kroner.

For det beløb får de mange rejsende fire landingsbaner og en terminalbygning, der er på størrelse med 97 fodboldbaner.

Samtidig vil passagerer blive betjent af robotter, der oplyser om afgangstidspunkter samt generel information om lufthavnen.

Da byggeriet var på sit højeste, arbejdede der dagligt 40.000 personer på byggepladsen.

Lufthavnen er dog - på trods af åbningen fredag - langt fra fuldt udbygget.

Det er planen, at der på sigt skal være hele syv landingsbaner, og at lufthavnens samlede kapacitet skal udvides til over 100 millioner passagerer om året.

Hadids eksperimenterende design er blevet rost for blandt andet brugen af 8000 ovenlysvinduer samt en grundplan, der sikrer, at passagerer maksimalt skal bruge otte minutter på at gå fra sikkerhedstjek til gaten.

  • CHINA-AVIATION
    Daxings karakteristiske terminalbygning, der af lokale medier omtales som "søstjernen", er designet af den afdøde britisk-irakiske arkitekt Zaha Hadid. Lufthavnen har kostet omkring 74 milliarder kroner at bygge. Foto: Str/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
Annonce
Lolland

Stor åbningsfest: - Jeg skal bare købe toiletpapir

Lolland

Kæmper mod tiden: Snart kan drømmen blive knust

Lokal nyt

Kæmpe-lukning får konsekvenser: Fyringer rammer også lokalt

Indland

Afspærringer omkring Børsen opretholdes indtil mandag morgen

Lokal nyt

Første sted i Danmark: Nu kan du blive indlagt hjemme

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Sport

Maribo-dreng skifter til dansk traditionsklub

Lolland

Rystet sundhedsplejerske: - Hun ser jo ud som om, hun er lukket ned

112

Blev opdaget: Solgte narko på byens torv midt om dagen

Lolland

Fingrene væk! Turister vader ind og smadrer marken

Indland

Danish Crown lukker Ringsted-slagteri og nedlægger 1200 job

Guldborgsund

Lokal vinder guld ved stor konkurrence

Indland

Danish Crown lukker Ringsted-slagteri og nedlægger 1200 job

Guldborgsund

Havde kæmpe planer for området: Nu er det sat til salg

Indland

Boligmarkedet er stadig på lavt blus efter marts-fremgang

Indland

Kongeparret fortsætter forårstradition på Fredensborg Slot

Annonce
Annonce
Lokal nyt

Nyhed om præsts død har ramt hende hårdt: Han ringede hjem hver dag

Stubbekøbing

Sne over Lolland-Falster? Hvid nedbør rammer Sydhavsøerne

Indland

Politi: Kan tage måneder at finde brandårsag i Børsen

Sport

Bliver den største nogensinde på Lolland-Falster

Guldborgsund

Kolleger i sorg: Lokal sognepræst død

Guldborgsund

Tyve løb med hele overskuddet

Guldborgsund

- Det er en prøveballon, mener Dølle-formand