Annonce
Udland

Medie: Facebook fik pr-selskab til at miskreditere kritikere

Facebook afviser over for New York Times at have bedt pr-firma om at sprede falske informationer. Foto: Dado Ruvic/Reuters

Ifølge New York Times fik Facebook et pr-bureau til at skrive negativt om modstandere.

Facebook hyrede angiveligt et pr-firma til at sprede miskrediterende information om kritikere og konkurrenter.

Det skriver avisen New York Times ifølge Ritzau Finans.

Det sociale medie skulle - under voksende pres over sin rolle i den russiske indblanding ved det amerikanske præsidentvalg i 2016 - have valgt at hyre Definers Public Affairs.

Firmaet udgav flere negative artikler om teknologiselskaber som Google og Apple.

Det skal være sket i et forsøg på at fjerne fokus fra Facebook. Artiklerne blev senere bragt på højreorienterede nyhedssider som Breitbart.

En anden taktik, der blev anvendt af pr-selskabet, bestod i at pege på den jødiske filantrop George Soros som drivkraften bag Facebook-kritikerne.

Definers Public Affairs lod ifølge New York Times et dokument, der havde til formål at forbinde George Soros med en større anti-Facebook-bevægelse, cirkulere.

Joe Gabriel Simonson, der er journalist hos det højreorienterede Daily Caller, skrev i et tweet onsdag, at han tidligere i år var blevet opfordret til at skrive om George Soros i en artikel om Facebook.

I tweetet skriver journalisten, at "pr-manden blev ved med at nævne Soros".

Facebook skriver i en meddelelse, at selskabet ikke har forsøgt at skjule sin forbindelse til Definers Public Affairs, og det afviser at have spredt falsk information.

- Det er forkert at antyde, at vi nogensinde har bedt Definers om at betale for eller skrive artikler for Facebook eller kommunikere noget usandt, lyder det fra en talskvinde for Facebook til New York Times.

- Forholdet til Facebook var velkendt af medier - ikke mindst fordi det (pr-bureauet, red.) ved adskillige lejligheder sendte invitationer til hundredvis af journalister om vigtige pressebriefinger på vores vegne.

Ifølge New York Times har Facebook siden historien i avisen afsluttet samarbejdet med Definers Public Affairs. Det fortæller en kilde, der er bekendt med beslutningen ifølge avisen.

  • FILE PHOTO: Silhouettes of mobile users are seen next to a screen projection of Facebook logo in this picture illustration
    Facebook afviser over for New York Times at have bedt pr-firma om at sprede falske informationer. Foto: Dado Ruvic/Reuters
Annonce
Udland

Medie: Mærsk har chartret skib bag brokollaps i Baltimore

Udland

Motorvejsbro i USA kollapser efter påsejling - flere er faldet i vandet

Annonce
Annonce
Lokal nyt

Mobning sendte Nicolai i misbrug: Nu går han landet rundt -  baglæns

112

14-årig dreng meldt savnet

Sport

NFC vinder efter vanvidsafslutning og sikrer sig top 6

Indland

Rekordmange ikke-vestlige indvandrere er i arbejde

Guldborgsund

Vild rekord ved museumsåbning

Sport

Team Sydhavsøerne tog værdiløs sejr i Aarhus

Dølle

Landskendt komiker optræder på Dølle

Guldborgsund

Endelig: Nu starter kæmpe projekt til 30 millioner kroner

Sport

NFC klar til påskekamp: Højmark står til startplads mod sin tidligere klub

Indland

Skatteminister vil ændre regler efter sag om forkerte boligskatter

Sport

Team Sydhavsøerne kan runde flest indtjente point i 11 sæsoner

Sport

Cheftræner efter slutspilssejr: - Det var en mental svær opgave

112

Bil i brand på motorvejen

Guldborgsund

Konkursramt tøjbutik er forvandlet til helsecafé

Indland

Det Sydfynske Øhav kommer på anerkendt Unesco-liste

Annonce
Annonce
Sport

Triumf i Silkeborg - perfekt slutspilsstart for NFH

112

Politiet med klar opfordring: Aftal det på forhånd

112

Tidligere drabsdømt tilstår drab på medpatient i Skejby

112

Hundredvis blitzet - en kørte 147 km/t

Lolland

Askø-beboere fik besøg fra Christiansborg i færgesag: - Dejligt at nogen gider lytte til os

Lolland

Engang var den Danmarks bedste Aldi: Nu åbner den snart som Rema 1000

Sport

Skifteret giver NFC-konkurrents ejer frist til at komme med redningsplan