cookie-og-privatlivspolitik
Demonstraner i Washington DC tilkendegiver deres støtte til #blacklivesmatter. Den dødelige politivold mod George Floyd, som har ført til demonstrationer mange steder i verden, har fået sociale medier til eksplodere. Ifølge analysevirksomheden Meltwater har søgestrengen #blacklivesmatter været nævnt 40,5 millioner gange i perioden 22. maj-3. juni.
Demonstraner i Washington DC tilkendegiver deres støtte til #blacklivesmatter. Den dødelige politivold mod George Floyd, som har ført til demonstrationer mange steder i verden, har fået sociale medier til eksplodere. Ifølge analysevirksomheden Meltwater har søgestrengen #blacklivesmatter været nævnt 40,5 millioner gange i perioden 22. maj-3. juni.
Foto: Tasos Katopodis/Ritzau Scanpix

Udland

Over 40 millioner har tweetet om politivold i USA

Ord som politi, retfærdighed, forandring og protest er dem, der forekommer mest sammen med #blacklivesmatter.




06. juni 2020 kl. 10:37 Af Ritzau

Annonce

Den dødelige politivold mod George Floyd, som har ført til demonstrationer mange steder i verden, har fået sociale medier til eksplodere.

Ifølge analysevirksomheden Meltwater har søgestrengen #blacklivesmatter været nævnt 40,5 millioner gange i perioden 22. maj-3. juni.

Det rapporterer det svenske erhvervsmagasin Resumé.

Blandt de ord, som forekommer mest sammen med #blacklivesmatter, er politi, retfærdighed, forandring og protest, siger analysevirksomheden.

Black Lives Matter-bevægelsen er en international organisation, der kæmper for menneskerettighederne med fokus på vold og systematisk racisme.

Og engagementet på platforme som Instagram, Facebook og Twitter har været usædvanlig stor.

Efter USA har engagementet været størst i England, Brasilien og Frankrig, siger Meltwater ifølge Resumé.

Hashtagget #BlackOutTuesday blev tidligere et af de mest anvendte på Twitter, da hundredtusinder af erhvervsfolk og civilpersoner - deriblandt mange berømtheder - lagde et sort billede op som en fredelig protest mod politivold og racisme.

I forbindelse med 'Blackout Tuesday'-kampagnen, som blev startet af musikindustrien i USA, holdt mange virksomheder pauser i arbejdet for i stedet at støtte kampen for social retfærdighed.

Musiktjenesten Spotify gjorde et fremstød for sorte musikere og Sirius XM Radio holdt tre minutters pause. Blandt andre Rihanna, Taylor Swift, Katy Perry og basketballstjernen LeBron James deltog.

ViacomCBS samt CBS News, MTV og Comedy Central manifesterede deres støtte ved at have sort skærm i 8 minutter og 46 sekunder - nøjagtigt så lang tid, som en politimand pressede George Floyds hals ned mod asfalten i Minneapolis.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: MARTIN WOUTERS

rottebekæmpelse og… 22. september 2020 kl. 19.34

AF: DTL - DANSKE VOGNMÆND

Politiet sinker særtransporter 22. september 2020 kl. 11.24

AF: HENNING ABILDGAARD

Liste G 21. september 2020 kl. 21.23

AF: MARTIN WOUTERS

ekstra betalingsiger poul henrik 21. september 2020 kl. 15.13

AF: JOHN WENNERWALD

Kampen om velfærden 20. september 2020 kl. 21.39

AF: MARTIN WOUTERS

er dette rigtigt at man vil… 18. september 2020 kl. 17.07

Annonce