cookie-og-privatlivspolitik
Ejeren af containerskibet er blevet mødt af et erstatningskrav på 5,7 milliarder kroner af egyptiske myndigheder for at lade skibet sejle. (Arkivfoto)
Ejeren af containerskibet er blevet mødt af et erstatningskrav på 5,7 milliarder kroner af egyptiske myndigheder for at lade skibet sejle. (Arkivfoto)
Foto: Mohamed Elshahed/Ritzau Scanpix

Udland

Skib skyld i trafikprop skal blive liggende ved Suezkanalen

Skibet "Ever Given" får tilsyneladende ikke lov at forlade Suezkanalen, før sag om kompensation er afgjort.




04. maj 2021 kl. 16:59 Af Ritzau

En egyptisk domstol har tirsdag afvist en appel om at ophæve tilbageholdelsen af containerskibet "Ever Given".

Det oplyser en unavngiven retskilde.

Skibet var i marts strandet i seks dage på tværs af Suezkanalen. Det stoppede skibstrafikken begge veje i den vigtige kanal.

Det har siden været tilbageholdt i et vandområde langs kanalen og er altså stadig ikke kommet ud på åbent hav. Det skyldes en strid om kompensation for trafikproppen.

Ejeren af containerskibet er blevet mødt af et erstatningskrav på 5,7 milliarder kroner af egyptiske myndigheder for at lade skibet sejle.

Annonce

En lokal domstol har tidligere givet myndigheder ret til at tilbageholde skibet. Den beslutning har ejeren bag anket, men anken er altså tirsdag blevet afvist. Derfor må skibet blive liggende.

Grundlaget for afvisningen af anken er umiddelbart ikke klart.

Bestyrelsesformanden for Suez Canal Authority (SCA), Osama Rabie, har tidligere udtalt, at skibet ikke bliver frigjort, før en undersøgelse er afsluttet, og der er betalt kompensation.

Han nævnte, at der havde været et økonomisk tab for manglende indtægter fra skibe, der skulle igennem kanalen.

Derudover har der været omkostninger til at få skibet fri, og endelig er Suezkanalens omdømme ramt.

Annonce

SCA er i gang med undersøgelser af, hvorfor skibet satte sig fast. Men resultaterne af dem er endnu ikke blevet offentliggjort.

UK Club, der er forsikringsselskab for skibet "Ever Given", har tidligere oplyst, at det ikke mener, at der er dækning for et erstatningskrav i den størrelsesorden, der er lagt frem.

Ifølge forsikringsselskabet er det tidligere kommet med et "generøst tilbud" til et forlig i sagen.

Suezkanalen forbinder Middelhavet med Det Røde Hav og er den korteste vej mellem Asien og Europa.

Den er 190 kilometer lang, 24 meter dyb, 205 meter bred og kan håndtere dusinvis af enorme containerskibe om dagen.

Annonce

Cirka 12 procent af verdens gods bliver fragtet gennem kanalen. I 2020 svarede det ifølge Suez Canal Authority til 1,17 milliarder ton gods.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: LEIF A. JENSEN

Demokrat i Danmark! Hvor? 05. maj 2021 kl. 09.29

AF: JOHN WENNERWALD

Den 1. maj 02. maj 2021 kl. 22.18

AF: LARS RASMUSSEN

Solcellepark Grænge Åbent… 01. maj 2021 kl. 09.17

AF: JOHN WENNERWALD

Coronakuller 25. april 2021 kl. 22.26

AF: PAW HALLANDSON

Tør de sige sandheden? 22. april 2021 kl. 08.33

AF: JOHN WENNERWALD

Stressramte i Folketinget 18. april 2021 kl. 22.01

Annonce

ANNONCE