cookie-og-privatlivspolitik
Der er bedre forhold på vej til EU's lastbilchauffører, hvis en stor vejpakke bliver godkendt ved afstemning onsdag i Europa-Parlamentet. Resultatet ventes torsdag formiddag.
Der er bedre forhold på vej til EU's lastbilchauffører, hvis en stor vejpakke bliver godkendt ved afstemning onsdag i Europa-Parlamentet. Resultatet ventes torsdag formiddag.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Udland

Stor vejpakke vil gøre livet lettere for danske chauffører

Hvis et ændringsforslag bliver stemt igennem, så falder EU's vejpakke. Det vil være tragisk, mener politiker.




08. juli 2020 kl. 06:00 Af Ritzau

Annonce

Europa-Parlamentet kan onsdag sætte et endeligt punktum efter flere års arbejde med vejpakken, der kan ændre vejtransportsektoren fundamentalt.

Østeuropæiske lande har flere gange forsøgt at bremse og obstruere en vedtagelse af reglerne, der vil gøre op med ulig konkurrence, lønpres og postkasseselskaber i branchen.

Vejpakken skal desuden sikre princippet "samme løn for samme opgave på samme sted". Den vil gøre livet lettere for danske chauffører, mener transportminister Benny Engelbrecht (S).

- Det er klart, at det bliver lettere for danske chauffører at kunne klare sig i den lønkonkurrence. Det hersker der ingen tvivl om, siger Engelbrecht.

Det stærke ved vejpakken er ifølge ministeren, at den kommer "360 grader rundt". Den lovgiver både om arbejds- og lønforhold, om køretøjerne og om virksomhederne.

Sidste år forsøgte modstanderne at obstruere pakken ved at stille så utroligt mange ændringsforslag - 1600 - for at nulstille processen. Tonen er også skærpet på sociale medier før onsdagens afstemning.

- Der bliver kæmpet til det sidste. Der er stærke kræfter, der ønsker, at den nuværende situation med ræs mod bunden skal fortsætte, siger Nikolaj Villumsen (EL), som har været medforhandler på en del af pakken.

Der er stillet nogle ændringsforslag. Formålet med disse er fra modstandernes side at bremse gennemførelsen. I Østeuropa frygter de at miste arbejdspladser i en branche, som er afgørende for landenes økonomier.

- Hvis bare et ændringsforslag bliver stemt igennem, så falder vejpakken. Så skal man starte forfra. Det vi være helt vildt tragisk, siger parlamentariker Marianne Vind (S).

Et hovedargument, der er blevet brugt, er, at krav om, at lastbiler skal vende tilbage til deres registreringsland hver ottende uge, vil medføre lange ture med tomme lastbiler. Og mere unødvendig udledning af CO2.

Det har EU-Kommissionen sat gang i en undersøgelse af. Det vil nemlig være i konflikt med selve kernen i formand Ursula von der Leyens program: Europa skal være klimaneutralt i 2050.

- Så intet er sikkert, før den sidste stemme er sat. De bruger EU-Kommissionens argument i et forsøg på at stikke en kæp i hjulet, siger Villumsen.

Gruppeformand for transport i Fagforbundet 3F Jan Villadsen mener, at det tværtimod bliver omvendt. Pakken hjælper ikke kun chaufførerne - men også klimaet.

- Alle dem, der kører herover bare for at køre herovre, skal transporteres frem og tilbage, da de skal hjem engang imellem. I stedet vil man nu registrere firmaet der, hvor man egentlig har bilerne, siger han.

Der er set flere eksempler på virksomheder, der på forskellige vis har udtænkt måder at operere på danske veje med lavtlønnede chauffører.

Politiet har i over et år undersøgt transportfirmaet Kurt Beier for menneskehandel efter en gennemgang fra Center for Menneskehandel under Socialstyrelsen.

Filippinske chauffører var ifølge centret ansat på meget ringe løn- og arbejdsvilkår. EU-pakken vil gøre op med dette.

Skiftende danske regeringer har kæmpet for vejpakken, og transportministeren er meget tilfreds med det resultat, der tegner sig, efter at pakken tidligere i år fik flertal i EU-Parlamentets transportudvalg.

Danmark har været med til at danne og været vært for møder i vejalliancen med ligesindede EU-lande i Bruxelles i flere år.

- Det er en af de største europæiske sejre, hvor vi kan sætte et ægte dansk oprindelsesmærke på sagen, siger Engelbrecht.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

God bedring til Prinsen 02. august 2020 kl. 21.26

AF: JOHN WENNERWALD

Forebyg højresvingsulykker 27. juli 2020 kl. 00.27

AF: STEFFEN BJØRNSGAARD BAGGER

Hvilke tal skal vurdere os 26. juli 2020 kl. 14.19

AF: FRANCOISE ANDERSEN

DIAMANTBRYLLUP 23. juli 2020 kl. 10.44

AF: MARTIN WOUTERS

sejlrende og rensning 21. juli 2020 kl. 20.58

AF: JOHN WENNERWALD

Kan pensionsalderen gå den… 20. juli 2020 kl. 11.28

Annonce