cookie-og-privatlivspolitik
Der er tale om en forsøgsordning, og formålet er at få flere til at benytte busserne og Lollandsbanen og dermed lade bilen stå noget oftere.
Der er tale om en forsøgsordning, og formålet er at få flere til at benytte busserne og Lollandsbanen og dermed lade bilen stå noget oftere.
Foto: Privat

Ugeavisen Guldborgsund

Cyklen gratis med i bus og tog

Fra onsdag i sidste uge og to år frem må man tage sin cykel gratis med i Lollandsbanens tog og Movias busser på Lolland-Falster.




24. juli 2020 kl. 06:55 Af Manfred Sørensen

Annonce

LOLLAND-FALSTER Så er der godt nyt til alle på Lolland-Falster, som gerne vil kombinere offentlig transport med en cykeltur.

Fra og med på onsdag i sidste uge og to år frem bliver det nemlig muligt at tage cyklen ganske gratis med i Movias busser eller Lollandsbanens tog i Lolland og Guldborgsund kommuner.

Der er tale om en forsøgsordning, og formålet er at få flere til at benytte busserne og Lollandsbanen og dermed lade bilen stå noget oftere.

Derudover er ambitionen også, at den gratis cykelmedtagning skal tiltrække nye kunder til den offentlige transport - eksempelvis folk, der i gåafstand bor langt fra et busstoppested eller en station, men som måske gerne vil cykle derhen og så tage cyklen med i bussen eller toget, fremgår det af en pressemeddelelse fra Movia.

Forsøget finansieres af de to lokale kommuner og Region Sjælland i fællesskab og er en del af regionens initiativ "Fremtidens Kollektive Trafik".

Her undersøger regionen, om en koordineret indsats på tværs af økonomi og kommunegrænser flytter flere borgere over i den kollektive transport, og om det øger tilfredsheden med mobiliteten i den kollektive transport.

- Vi skal gøre det nemt og attraktivt for vores borgere og pendlere at tilvælge bus og tog fremfor for eksempel den private bil. I Region Sjælland arbejder vi målrettet på at styrke fremtidens kollektive trafik. Her er det afgørende, at vi får afprøvet fleksible løsninger for at se, om det giver flere passagerer og højere mobilitet, siger Peter Jacobsen, der er formand for Regions Sjællands Udvalg for Regional Udvikling, i pressemeddelelsen.

Hos Guldborgsund Kommune ser formanden for teknik-, miljø- og ejendomsudvalget Peter Bring-Larsen (G) flere fordele ved forsøget.

- Nogle vil også have glæde af at benytte bussen om morgenen og tage cyklen hjem om eftermiddagen. Så er dagens motion pludselig en del af den daglige transport, siger han.

I Lolland Kommune mener formanden for teknisk udvalg, Gert Mortensen (S), at forsøget passer godt sammen med kommunens udbygning af cykelruter.

- Vores kommune har et tætmasket cykelstinet til vore jernbanestationer i Maribo, Nakskov og Rødbyhavn. Femern A/S udbygger med yderligere cykelrutenet i Rødbyhavn, og vi er startet udbygning af lade-stationer på vore stier, så el-cykler kan serviceres, fortæller han.

Der er dog visse begrænsninger i forsøget. Man må ikke have cyklen med i Lollandsbanens tog på hverdage mellem klokken 6.30 og 8.00, da morgenafgangen fra Nakskov Station er fyldt med unge studerende på vej i skole.

Forsøget evalueres løbende samt igen, når de to år er gået.

Det medfører ifølge pressemeddelelsen ingen udgifter for Lolland og Guldborgsund kommuner eller Region Sjælland, men det ventes, at de vil gå glip af indtægter fra cykelbilletter på sammenlagt cirka 120.000 kroner.

DSBs tog er ikke omfattet af forsøget.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Annonce i kategorien "Ugeavisen Guldborgsund":
Annonce