En af projektets altoverskyggende milepæle bliver sænkning af det store pylonfundament, som for tiden er ved at blive støbt og klargjort.
STORSTRØMMEN - I maj måned måtte vi melde ud, at tidsplanen for færdiggørelse af broen er rykket til henholdsvis 2024 for biler og 2026 for togtrafik. Vi gør dog alt, hvad vi kan for - sammen med entreprenøren - at finde muligheder for at optimere på planen.
Sådan lyder det fra Niels Gottlieb, projektchef i Vejdirektoratet, i en pressemeddelelse fra sidste uge.
Han vil blandt andet nu bruge aflsutningen på det første halvår af 2021 til at give en mindre status på byggeriet af den ny Storstrømsbro.
- En af projektets altoverskyggende milepæle bliver sænkning af det store pylonfundament, som for tiden er ved at blive støbt og klargjort ved vores produktionsområde på Masnedø. Hele opgaven med at få fundamentet ud på vandet og sænket på det helt nøjagtige sted er en fascinerende proces, som vi ser meget frem til, siger han.
På Falstersiden er der godt gang i arbejdet med de to første sydlige brofag. En god del af bundpladen er støbt, og når resten af den også er færdig, bliver det tid til at støbe væggene og til sidst hele toppladen, hvor tog og biler skal køre på.
- Når de to brofag står færdige, skal vi have flyttet det store stillads over til Masnedø, hvor vi tilsvarende skal støbe de to første nordlige brofag på stedet, supplerer Gottlieb.
På Masnedø bliver der også arbejdet videre på de to nordligste bropiller og på underføringen af den kommende ny lokalvej.
- Så i løbet af det næste halve år, vil projektet blive mere synligt både til vands og på land. Kan man ikke vente på det, så kan jeg anbefale at bruge lidt tid på at lægge vejen forbi vores besøgscenter på Masnedø, hvor man kan komme tættere på arbejdet med at bygge broen, slutter projektchefen.