45 procent af vælgerne forventer at hente information om kommunalvalget og kandidaterne i deres lokale ugeavis.
GULDBORGSUND Inden vi 16. november skal til stemmeurnerne for at sætte vores kryds til kommunalvalget, skal vi have styr på kandidaterne og deres mærkesager. Men hvor går vi hen for at hente information? Ifølge en ny befolkningsrundspørge, som Voxmeter har gennemført for KL's Momentum, vil svaret være den lokale ugeavis.
Helt præcist peger 45 procent på ugeavisen, mens 30 procent vil kigge efter information i det lokale dagblad, 24 procent på kommunens hjemmeside og 22 procent i tv. Facebook tegner sig for 17 procent, mens kun omkring en procent vil benytte Snapchat, blogs og LinkedIn.
Mads Brandstrup, administrerende direktør i brancheorganisationen Danske Medier, er ikke i tvivl om, hvorfor ugeaviserne topper listen.
- Vi ved, at når det handler om begivenheder, der foregår meget tæt på borgerne, så søger danskerne i høj grad mod de lokale medier. Mod de lokale dagblade og i endnu højere grad de lokale ugeaviser, fordi det er dem, der opleves som værende allernærmest borgerne, siger han til Momentum.
Her på Ugeavisen Guldborgsund er tallene også godt nyt for bladchef Lars Henriksen. På ugeavisen skruer man i ugerne op til valget op for både debatstof og valghistorier.
- Rundspørgen viser jo, at vi udgør en vigtig del af den lokale information, og at vi spiller en vigtig rolle i demokratiet. Vi står for troværdighed og seriøsitet, og det ved vælgerne godt. Jeg er glad for, at vi som et lidt old school medie finder en plads i et mediebillede, hvor der er stort pres fra sociale medier og elektroniske kilder.